KATRŇÁK, Tomáš, Natálie SIMONOVÁ a Laura FÓNADOVÁ. Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. století. Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2013, roč. 49, č. 4, s. 491-520. ISSN 0038-0288.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. století
Název anglicky From Differentiation to Diversification: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century
Autoři KATRŇÁK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Natálie SIMONOVÁ (203 Česká republika) a Laura FÓNADOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Sociologický časopis, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2013, 0038-0288.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.563
Kód RIV RIV/00216224:14230/13:00066314
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000325041900001
Klíčová slova česky vzdělání nerovnost sociální stratifikace nerovné šance střední vzdělávání
Klíčová slova anglicky education inequality social stratifcation unequal chances Czech secondary school system
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D., učo 7150. Změněno: 25. 11. 2013 11:06.
Anotace
V textu se zaměřujeme na střední vzdělávání v České republice v první dekádě 21. století. Naším cílem je ukázat důsledky zvyšující se dostupnosti tohoto vzdělávání na přístup do něj, přesněji řečeno na šance získat maturitní vzdělání podle sociálního původu. Naše závěry ukazují, že v době zvyšující se dostupnosti maturitního vzdělávání, oslabuje jeho kvantitativní diferenciace, nicméně roste jeho kvalitativní diverzifikace. Nerovné šance podle sociálního původu mění svoji podobu. Efekt rodinného prostředí (askriptivní charakteristika žáků) sice oslabuje v nejméně akademických větvích středního vzdělávání, posiluje však v těch akademičtějších. Znamená to, že nerovné šance na vzdělání aktivně „reagují“ na měnící se podmínky (rostoucí dostupnost maturitního vzdělávání) a přetrvávají v čase.
Anotace anglicky
The article deals with secondary education in the Czech Republic between 2000 and 2010. The authors analyse the consequences of educational expansion on unequal chances by social origin of attaining a secondary education with a school leaving certificate (‘maturita’). This certificate is a prerequisite for the transition to tertiary education in the Czech educational system. The article is based on the theories of maximally maintained inequality (MMI) and effectively maintained inequality (EMI). The authors analyse data from PISA 2000 and 2009 (Programme for International Student Assessment) in the Czech Republic. They support the theory of EMI over MMI. Vertical differentiation by social origin decreased between 2000 and 2009. Contrary to the assumptions of MMI, the chances of attaining a school-leaving certificate are increasing for children from the lower social classes, but only in one type of secondary education (in secondary technical schools). This is occurring because there has been an increasing horizontal diversification of schools offering a school leaving certificate (on the basis of the assumptions of EMI). Socioeconomic variables have a stronger effect on attendance at grammar schools with a school leaving certificate. The social and economic exclusivity of this branch of secondary education increased between 2000 and 2009.
Návaznosti
GA403/08/0542, projekt VaVNázev: Třídní struktura a sociální mobilita v České republice, 1989 - 2009
Investor: Grantová agentura ČR, Třídní struktura a sociální mobilita v České republice, 1989 - 2009
MSM0021622408, záměrNázev: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
katrnak_simonova_fonadova.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Katrňák, T. 10. 9. 2013

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1121829/katrnak_simonova_fonadova.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1121829/katrnak_simonova_fonadova.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1121829/katrnak_simonova_fonadova.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1121829/katrnak_simonova_fonadova.pdf?info
Vloženo
Út 10. 9. 2013 11:33, prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Laura Fónadová, Ph.D., učo 29757
  • osoba prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D., učo 7150
Atributy
 

katrnak_simonova_fonadova.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1121829/katrnak_simonova_fonadova.pdf
Adresa ze světa
http://is.muni.cz/publication/1121829/katrnak_simonova_fonadova.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
450 KB
Hash md5
c9718e2a17f2bf4f884d0c7ccf88bca7
Vloženo
Út 10. 9. 2013 11:33

katrnak_simonova_fonadova.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1121829/katrnak_simonova_fonadova.txt
Adresa ze světa
http://is.muni.cz/publication/1121829/katrnak_simonova_fonadova.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
84,5 KB
Hash md5
8e5494e78970864f77c228784e58f1f0
Vloženo
Út 10. 9. 2013 11:34
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 16. 5. 2022 14:46