Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. ...
KATRŇÁK, Tomáš, Natálie SIMONOVÁ and Laura FÓNADOVÁ. Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. století (From Differentiation to Diversification: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century). Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2013, vol. 49, No 4, p. 491-520. ISSN 0038-0288. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. století |
Name (in English) | From Differentiation to Diversification: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century |
Authors | KATRŇÁK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Natálie SIMONOVÁ (203 Czech Republic) and Laura FÓNADOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Sociologický časopis, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2013, 0038-0288. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Article in a journal |
Field of Study | 50000 5. Social Sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | URL |
Impact factor | Impact factor: 0.563 |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/13:00066314 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
UT WoS | 000325041900001 |
Keywords (in Czech) | vzdělání nerovnost sociální stratifikace nerovné šance střední vzdělávání |
Keywords in English | education inequality social stratifcation unequal chances Czech secondary school system |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D., učo 7150. Changed: 25/11/2013 11:06. |
Abstract |
---|
V textu se zaměřujeme na střední vzdělávání v České republice v první dekádě 21. století. Naším cílem je ukázat důsledky zvyšující se dostupnosti tohoto vzdělávání na přístup do něj, přesněji řečeno na šance získat maturitní vzdělání podle sociálního původu. Naše závěry ukazují, že v době zvyšující se dostupnosti maturitního vzdělávání, oslabuje jeho kvantitativní diferenciace, nicméně roste jeho kvalitativní diverzifikace. Nerovné šance podle sociálního původu mění svoji podobu. Efekt rodinného prostředí (askriptivní charakteristika žáků) sice oslabuje v nejméně akademických větvích středního vzdělávání, posiluje však v těch akademičtějších. Znamená to, že nerovné šance na vzdělání aktivně „reagují“ na měnící se podmínky (rostoucí dostupnost maturitního vzdělávání) a přetrvávají v čase. |
Abstract (in English) |
---|
The article deals with secondary education in the Czech Republic between 2000 and 2010. The authors analyse the consequences of educational expansion on unequal chances by social origin of attaining a secondary education with a school leaving certificate (‘maturita’). This certificate is a prerequisite for the transition to tertiary education in the Czech educational system. The article is based on the theories of maximally maintained inequality (MMI) and effectively maintained inequality (EMI). The authors analyse data from PISA 2000 and 2009 (Programme for International Student Assessment) in the Czech Republic. They support the theory of EMI over MMI. Vertical differentiation by social origin decreased between 2000 and 2009. Contrary to the assumptions of MMI, the chances of attaining a school-leaving certificate are increasing for children from the lower social classes, but only in one type of secondary education (in secondary technical schools). This is occurring because there has been an increasing horizontal diversification of schools offering a school leaving certificate (on the basis of the assumptions of EMI). Socioeconomic variables have a stronger effect on attendance at grammar schools with a school leaving certificate. The social and economic exclusivity of this branch of secondary education increased between 2000 and 2009. |
Links | |
---|---|
GA403/08/0542, research and development project | Name: Třídní struktura a sociální mobilita v České republice, 1989 - 2009 |
Investor: Czech Science Foundation, Class Structure and Social Mobility in the Czech Republic, 1989 - 2009 | |
MSM0021622408, plan (intention) | Name: Reprodukce a integrace společnosti (Acronym: IVRIS) |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Reproduction and integration of society |