V originále
Výzkum výukové komunikace je etablovanou součástí české pedagogické vědy (Průcha, 1971; Mareš, 1975; Mareš, Gavora, 2004; Šeďová a kol., 2011). Realizované výzkumy jsou primárně deskriptivní povahy, přičemž absentuje napojení na diskurs v zahraničí. Navrhujeme postup, jak zavést koncept dialogického vyučování, jeden z preferovaných typů výukové komunikace, do českého prostoru a jak díky akčnímu výzkumu prozkoumat možnosti jeho uplatnění v praxi. Příspěvek je členěn do tří částí. V první popíšeme design akčního výzkumu, poukážeme na jeho výhody a nevýhody a specificky se zaměříme na výzkumy třídy. V druhé části se budeme věnovat konceptu dialogického vyučování a poukážeme na empirické doklady o jeho přínosech a slabinách. V třetí části představíme originální způsob, jak zkoumat výukovou komunikaci skrze participativní akční výzkum a jak zavádět principy dialogického vyučování do praxe. Vzhledem k tomu, že některé klíčové parametry komunikačních procesů zůstávají od 70. let minulého století nezměněny (Šeďová a kol., 2011), navrhujeme uskutečnit výzkum na bázi spolupráce mezi učiteli a akademickými pracovníky.
Anglicky
Research on teaching communication is an established part of the Czech educational science (Prucha, 1971; Mares, 1975; Mares, Gavora, 2004; Šeďová et al., 2011). Completed research is primarily descriptive in nature, taking absent connection to the discourse abroad. We propose a procedure to introduce the concept of dialogic teaching, one of the preferred types of educational communication, the Czech space and how through action research to explore the possibilities of its application in practice. The paper is divided into three parts. First we describe the design of action research, to point out its advantages and disadvantages, and specifically focus on research class. The second part will be devoted to the concept of dialogic teaching and highlight the empirical evidence of its benefits and weaknesses. In the third part we will present an original way to explore educational communication through participatory action research and how to implement the principles of dialogic teaching into practice. Given that some of the key parameters of the communication processes remain from 70 last century unchanged (Šeďová et al., 2011), proposes a research-based collaboration between teachers and academics.