Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1122851, author = {Švaříček, Roman and Šeďová, Klára and Sedláček, Martin and Šalamounová, Zuzana}, booktitle = {XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti}, keywords = {action research; educational communication}, language = {cze}, title = {Akční výzkum výukové komunikace}, year = {2013} }
TY - CONF ID - 1122851 AU - Švaříček, Roman - Šeďová, Klára - Sedláček, Martin - Šalamounová, Zuzana PY - 2013 TI - Akční výzkum výukové komunikace KW - action research KW - educational communication N2 - Výzkum výukové komunikace je etablovanou součástí české pedagogické vědy (Průcha, 1971; Mareš, 1975; Mareš, Gavora, 2004; Šeďová a kol., 2011). Realizované výzkumy jsou primárně deskriptivní povahy, přičemž absentuje napojení na diskurs v zahraničí. Navrhujeme postup, jak zavést koncept dialogického vyučování, jeden z preferovaných typů výukové komunikace, do českého prostoru a jak díky akčnímu výzkumu prozkoumat možnosti jeho uplatnění v praxi. Příspěvek je členěn do tří částí. V první popíšeme design akčního výzkumu, poukážeme na jeho výhody a nevýhody a specificky se zaměříme na výzkumy třídy. V druhé části se budeme věnovat konceptu dialogického vyučování a poukážeme na empirické doklady o jeho přínosech a slabinách. V třetí části představíme originální způsob, jak zkoumat výukovou komunikaci skrze participativní akční výzkum a jak zavádět principy dialogického vyučování do praxe. Vzhledem k tomu, že některé klíčové parametry komunikačních procesů zůstávají od 70. let minulého století nezměněny (Šeďová a kol., 2011), navrhujeme uskutečnit výzkum na bázi spolupráce mezi učiteli a akademickými pracovníky. ER -
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Akční výzkum výukové komunikace (Action Research of Educational Communication). In \textit{XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti}. 2013.
|