J 2013

K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních?

MAREŠ, Jan and Kateřina VLČKOVÁ

Basic information

Original name

K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních?

Name (in English)

Methodological standards of quantitative studies in educational sciences: How to write about research findings?

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2013, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00066361

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

kvantitativní pedagogický výzkum; publikační metodologický standard; empirické studie; styl APA; české pedagogické časopisy

Keywords in English

quantitative educational research; research report standard; publication standard; empirical studies; APA style; Czech educational science journals

Tags

Reviewed
Změněno: 28/3/2014 10:23, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem studie je přispět do debaty ohledně metodologické kvality a standardů kvantitativního výzkumu a prezentace a publikace jeho zjištění. Ve studii nejprve diskutujeme o tom, proč vlastně publikovat výsledky výzkumu, a následně pojednáváme, jak o výzkumu a jeho výsledcích psát. Teoretickým východiskem jsou zahraniční publikační standardy (např. APA, AERA) a metodologická literatura. V druhé části studie na základě analýzy obsahových požadavků českých recenzovaných časopisů a významných konferencí k pedagogickému výzkumu se věnujeme tomu, co je explicitně požadováno a co by bylo vhodné v současnosti v českém prostředí požadovat od výzkumů a empirických studií v pedagogice, a to i v kontextu mezinárodních úzů či standardů. Z analýzy vyplynulo, že časopisy a konferenční výbory metodologické požadavky či standard podrobněji nespecifikují a předpokládají jeho implicitní sdílení.

In English

The paper discusses the main purpose of (quantitative) empirical studies as a part of a knowledge base of educational science. The quality and standard of presentation and publication of the results of quantitative research is therefore one of the ever relevant themes of (not only Czech) educational science. Thus the quality of (quantitative) empirical studies is closely linked to the general discussion of methodological standards of the discipline. Our study begins with a discussion about why to publish research results and consequently, how to publish them. The theoretical basis of the discussion about methodological standard of reporting educational research is formed by international publication standards (e.g. APA, AERA) and methodological literature. By analysing the requirements of Czech peerreviewed journals and major Czech conferences on educational research we discuss in the second part of our study what is explicitly required and what would be at present appropriate to require from research and empirical educational studies in the Czech environment, in the context of international practice and standards. We refer to the Czech situation and its consequences – the journals and conference committees do not specify their methodological requirements or standards and assume its implicit sharing in a situation where there is only part of the Czech version of the standards of the educational science available.

Links

GA13-24456S, research and development project
Name: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers

Files attached