MAREŠ, Jan and Kateřina VLČKOVÁ. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? (Methodological standards of quantitative studies in educational sciences: How to write about research findings?). Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2013, vol. 23, No 4, p. 455-477. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-455.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních?
Name (in English) Methodological standards of quantitative studies in educational sciences: How to write about research findings?
Authors MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2013, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Full-text v časopisu Pedagogická orientace 2013/4
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00066361
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-455
Keywords (in Czech) kvantitativní pedagogický výzkum; publikační metodologický standard; empirické studie; styl APA; české pedagogické časopisy
Keywords in English quantitative educational research; research report standard; publication standard; empirical studies; APA style; Czech educational science journals
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 28/3/2014 10:23.
Abstract
Cílem studie je přispět do debaty ohledně metodologické kvality a standardů kvantitativního výzkumu a prezentace a publikace jeho zjištění. Ve studii nejprve diskutujeme o tom, proč vlastně publikovat výsledky výzkumu, a následně pojednáváme, jak o výzkumu a jeho výsledcích psát. Teoretickým východiskem jsou zahraniční publikační standardy (např. APA, AERA) a metodologická literatura. V druhé části studie na základě analýzy obsahových požadavků českých recenzovaných časopisů a významných konferencí k pedagogickému výzkumu se věnujeme tomu, co je explicitně požadováno a co by bylo vhodné v současnosti v českém prostředí požadovat od výzkumů a empirických studií v pedagogice, a to i v kontextu mezinárodních úzů či standardů. Z analýzy vyplynulo, že časopisy a konferenční výbory metodologické požadavky či standard podrobněji nespecifikují a předpokládají jeho implicitní sdílení.
Abstract (in English)
The paper discusses the main purpose of (quantitative) empirical studies as a part of a knowledge base of educational science. The quality and standard of presentation and publication of the results of quantitative research is therefore one of the ever relevant themes of (not only Czech) educational science. Thus the quality of (quantitative) empirical studies is closely linked to the general discussion of methodological standards of the discipline. Our study begins with a discussion about why to publish research results and consequently, how to publish them. The theoretical basis of the discussion about methodological standard of reporting educational research is formed by international publication standards (e.g. APA, AERA) and methodological literature. By analysing the requirements of Czech peerreviewed journals and major Czech conferences on educational research we discuss in the second part of our study what is explicitly required and what would be at present appropriate to require from research and empirical educational studies in the Czech environment, in the context of international practice and standards. We refer to the Czech situation and its consequences – the journals and conference committees do not specify their methodological requirements or standards and assume its implicit sharing in a situation where there is only part of the Czech version of the standards of the educational science available.
Links
GA13-24456S, research and development projectName: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.pdf Licence Creative Commons  File version Vlčková, K. 28/3/2014

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1122959/PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1122959/PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1122959/PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1122959/PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.pdf?info
Uploaded/Created
Fri 28/3/2014 10:22, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Attributes
 

PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1122959/PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1122959/PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
239,1 KB
Hash md5
1c2665ad74a3b5669fb357b686f2515f
Uploaded/Created
Fri 28/3/2014 10:22

PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1122959/PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1122959/PedOr13_4_Kvantitativni_MaresVlckova.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
56,6 KB
Hash md5
4f4143d1785be4d024c8913280c80e4c
Uploaded/Created
Fri 28/3/2014 10:27
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 13/5/2024 04:47