ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství (Oral history as a challenge for research of contemporary history of education). In XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu "Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti", 16.-18. září 2013, Ústí nad Labem. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství
Name (in English) Oral history as a challenge for research of contemporary history of education
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu "Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti", 16.-18. září 2013, Ústí nad Labem, 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00069473
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English oral history; history of education; methodology; 1945-1989
Tags rivok, RIVZ
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D., učo 1752. Changed: 15/4/2014 15:34.
Abstract
Autoři se ve svém příspěvku zaměřují na problematiku výzkumu dějin školství a pedagogiky ve druhé polovině 20. století. I přes výzvy významných osobností české pedagogiky nebyl dosud realizován žádný systematický výzkum, ani není rozvíjena metodologie historického výzkumu, která by byla relevantní pro empirický výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství. Metodologie historiografie přitom disponuje metodami a nástroji, které umožňují výzkum tohoto období, přičemž nemusí jít vždy nutně např. o klasickou práci s prameny úřední povahy. Jednou z poměrně netradičních metod, která má široké využití ve výzkumu soudobých dějin je metoda orální historie. Jedním z hlavních cílů příspěvku je představit tuto metodu (včetně teoreticko-metodologických základů). Autoři se budou dále věnovat možnostem využití této metody v dějinách pedagogiky a školství. Na příkladech z vlastního výzkumu pak ukáží přednosti i případná slabá místa této metody. Autoři rovněž ukáží, jaké poznatky lze získat touto metodou a jak mohou takové poznatky přispět k poznání soudobých dějin pedagogiky a školství.
Abstract (in English)
The authors focus on the issue of research in the history of education in the second half of 20th century in their paper. One of the main goal of this paper is to present the method called "Oral history" (including theoretical and methodological foundations) and the possibility of using this method in the history of education on examples from authors own research.
PrintDisplayed: 25/4/2024 15:27