a 2013

Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství

ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ

Basic information

Original name

Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství

Name (in English)

Oral history as a challenge for research of contemporary history of education

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu "Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti", 16.-18. září 2013, Ústí nad Labem, 2013

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/13:00069473

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

oral history; history of education; methodology; 1945-1989

Tags

Změněno: 15/4/2014 15:34, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Abstract

V originále

Autoři se ve svém příspěvku zaměřují na problematiku výzkumu dějin školství a pedagogiky ve druhé polovině 20. století. I přes výzvy významných osobností české pedagogiky nebyl dosud realizován žádný systematický výzkum, ani není rozvíjena metodologie historického výzkumu, která by byla relevantní pro empirický výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství. Metodologie historiografie přitom disponuje metodami a nástroji, které umožňují výzkum tohoto období, přičemž nemusí jít vždy nutně např. o klasickou práci s prameny úřední povahy. Jednou z poměrně netradičních metod, která má široké využití ve výzkumu soudobých dějin je metoda orální historie. Jedním z hlavních cílů příspěvku je představit tuto metodu (včetně teoreticko-metodologických základů). Autoři se budou dále věnovat možnostem využití této metody v dějinách pedagogiky a školství. Na příkladech z vlastního výzkumu pak ukáží přednosti i případná slabá místa této metody. Autoři rovněž ukáží, jaké poznatky lze získat touto metodou a jak mohou takové poznatky přispět k poznání soudobých dějin pedagogiky a školství.

In English

The authors focus on the issue of research in the history of education in the second half of 20th century in their paper. One of the main goal of this paper is to present the method called "Oral history" (including theoretical and methodological foundations) and the possibility of using this method in the history of education on examples from authors own research.