Detailed Information on Publication Record
2013
Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství
ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚBasic information
Original name
Orální historie jako výzva pro výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství
Name (in English)
Oral history as a challenge for research of contemporary history of education
Authors
ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu "Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti", 16.-18. září 2013, Ústí nad Labem, 2013
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/13:00069473
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
oral history; history of education; methodology; 1945-1989
Změněno: 15/4/2014 15:34, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
V originále
Autoři se ve svém příspěvku zaměřují na problematiku výzkumu dějin školství a pedagogiky ve druhé polovině 20. století. I přes výzvy významných osobností české pedagogiky nebyl dosud realizován žádný systematický výzkum, ani není rozvíjena metodologie historického výzkumu, která by byla relevantní pro empirický výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství. Metodologie historiografie přitom disponuje metodami a nástroji, které umožňují výzkum tohoto období, přičemž nemusí jít vždy nutně např. o klasickou práci s prameny úřední povahy. Jednou z poměrně netradičních metod, která má široké využití ve výzkumu soudobých dějin je metoda orální historie. Jedním z hlavních cílů příspěvku je představit tuto metodu (včetně teoreticko-metodologických základů). Autoři se budou dále věnovat možnostem využití této metody v dějinách pedagogiky a školství. Na příkladech z vlastního výzkumu pak ukáží přednosti i případná slabá místa této metody. Autoři rovněž ukáží, jaké poznatky lze získat touto metodou a jak mohou takové poznatky přispět k poznání soudobých dějin pedagogiky a školství.
In English
The authors focus on the issue of research in the history of education in the second half of 20th century in their paper. One of the main goal of this paper is to present the method called "Oral history" (including theoretical and methodological foundations) and the possibility of using this method in the history of education on examples from authors own research.