u 2013

Stát se psychologem: příběh vysokoškolského studia

MAREŠ, Jan

Basic information

Original name

Stát se psychologem: příběh vysokoškolského studia

Name (in English)

Becoming a psychologist: the story of Psychology Master's Study

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 2013

Publisher

Masarykova unverzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Účelové publikace

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/13:00069496

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-6385-3

Keywords (in Czech)

výuka psychologie; studium psychologie; pojetí profese; profesní reflexe; uplatnění absolventů

Keywords in English

psychology teaching; psychology study; professional reflection; graduates employability

Tags

Změněno: 30/1/2014 14:31, Mgr. Martina Dvořáková

Abstract

V originále

Předkládaná publikace konfrontuje představy o oboru psychologie, kterou mohou mít uchazeči o studium a reálnou podobou oborového vysokoškolského studia. Není v tomto smyslu vyčerpávajícím přehledem, ale snahou o doplnění některých témat do probíhajících diskusí. Problematika vysokoškolského studia psychologie se tak neredukuje jen na otázku „jak se dostat na vysněný obor“. Publikace se zaměřuje i na změny v uvažování o oboru a o profesi, které vlastní studium přináší a tím, jak se liší od laických představ. Jádro publikace tvoří několik osobních reflexí psychologů týkajících se těchto změn. Vlastní bakalářské a navazující magisterské psychologické studium je zde nahlíženo i v perspektivě evropských standardů (EuroPsy) a jako specifický okruh získávaných kompetencí uplatnitelných na trhu práce.

In English

This book confronts preconceptions about psychology, which are common for some applicants for psychology study and real content of psychology study at university. Discussed themes in fact are not complete list, but should be considered as important themes in the ongoing discussions around Europe. Main point of the list is quite simple - the issue of psychology study at university does not reduce only to the question "How to get your dream field - the psychology study?" The publication focuses on changes in thinking about the field of study and the psychology as the profession, which brings to psychologists its own study and how they differ from laic ideas. The core of the publication consists of several personal reflections some psychologists regarding to these changes in their professional development. University study of psychology at the bachelor and the master level is in this book described in the perspective of European standards of the psychology study (EuroPsy) and as a specific type of acquired competencies applicable to the job market.