TŮMA, František and Jiří ZOUNEK. Problematika ICT ve vzdělávání na stránkách českých odborných pedagogických časopisů v letech 1990-2012 (ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990-2012)). In 21. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problematika ICT ve vzdělávání na stránkách českých odborných pedagogických časopisů v letech 1990-2012
Name (in English) ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990-2012)
Authors TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 21. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti, 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW 21. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00074760
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) ICT ve vzdělávání; obsahová analýza; pedagogický časopis; Česká republika
Keywords in English ICT in education; content analysis; educational journals; Czech Republic
Changed by Changed by: doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281. Changed: 10/4/2015 11:43.
Abstract
Cílem příspěvku je seznámit posluchače s vybranými výsledky mediální analýzy významných českých pedagogických periodik z pohledu jejich reflexe problematiky ICT ve vzdělávání. Média jsou jedním z informačních kanálů, jehož prostřednictvím si mohou aktéři školního vzdělávání vytvářet představy o možnostech použití ICT ve škole, dále zprostředkovávají zprávy o politickém, společenském a ekonomickém kontextu implementace ICT do vzdělávání. Odborná média také poskytují prostor pro teoretické diskuze a pro publikaci výsledků empirických výzkumů nebo výsledků různých rozvojových aktivit (projektů). Odrážejí tak stav poznání určité oblasti edukační reality. Studium médií či mediálních sdělení tak může výrazně přispět k pochopení procesu implementace ICT do vzdělávání. Do naší analýzy byly zahrnuty časopisy Orbis scholae, Pedagogika, Pedagogická orientace a Studia paedagogica vydané v letech 1990–2012, tedy od počátku demokratického vývoje naší země do současnosti. Pro výzkum byla využita metoda obsahové analýzy.
Abstract (in English)
In this paper we focus on professional educational media published in the Czech Republic. We suppose that media considerably influence the formation of ideas, beliefs or expectations in the persons involved in school education (and in ICT). In this paper we answer the question whether and how the processes of implementation of ICT into education in the Czech Republic were reflected in Czech educational press in the years 1990–2012. Our research is grounded in the content analysis method, which can be used for an analysis of media messages of any type and can be focused both on the message content and on the form, author and addressee.
Links
EE2.3.30.0009, research and development projectName: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
PrintDisplayed: 25/5/2024 16:40