Detailed Information on Publication Record
2013
Problematika ICT ve vzdělávání na stránkách českých odborných pedagogických časopisů v letech 1990-2012
TŮMA, František and Jiří ZOUNEKBasic information
Original name
Problematika ICT ve vzdělávání na stránkách českých odborných pedagogických časopisů v letech 1990-2012
Name (in English)
ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990-2012)
Authors
TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
21. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti, 2013
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00074760
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
ICT ve vzdělávání; obsahová analýza; pedagogický časopis; Česká republika
Keywords in English
ICT in education; content analysis; educational journals; Czech Republic
Změněno: 10/4/2015 11:43, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je seznámit posluchače s vybranými výsledky mediální analýzy významných českých pedagogických periodik z pohledu jejich reflexe problematiky ICT ve vzdělávání. Média jsou jedním z informačních kanálů, jehož prostřednictvím si mohou aktéři školního vzdělávání vytvářet představy o možnostech použití ICT ve škole, dále zprostředkovávají zprávy o politickém, společenském a ekonomickém kontextu implementace ICT do vzdělávání. Odborná média také poskytují prostor pro teoretické diskuze a pro publikaci výsledků empirických výzkumů nebo výsledků různých rozvojových aktivit (projektů). Odrážejí tak stav poznání určité oblasti edukační reality. Studium médií či mediálních sdělení tak může výrazně přispět k pochopení procesu implementace ICT do vzdělávání. Do naší analýzy byly zahrnuty časopisy Orbis scholae, Pedagogika, Pedagogická orientace a Studia paedagogica vydané v letech 1990–2012, tedy od počátku demokratického vývoje naší země do současnosti. Pro výzkum byla využita metoda obsahové analýzy.
In English
In this paper we focus on professional educational media published in the Czech Republic. We suppose that media considerably influence the formation of ideas, beliefs or expectations in the persons involved in school education (and in ICT). In this paper we answer the question whether and how the processes of implementation of ICT into education in the Czech Republic were reflected in Czech educational press in the years 1990–2012. Our research is grounded in the content analysis method, which can be used for an analysis of media messages of any type and can be focused both on the message content and on the form, author and addressee.
Links
EE2.3.30.0009, research and development project |
|