k 2013

ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990-2012)

TŮMA, František and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990-2012)

Name in Czech

Problematika ICT ve vzdělávání pohledem odborných pedagogických časopisů (1990-2012)

Authors

TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

2013

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Turkey

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00074761

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

ICT ve vzdělávání; výzkum; obsahová analýza; pedagogický časopis; Česká republika

Keywords in English

ICT in education; research; content analysis; educational journals; Czech Republic

Tags

International impact
Změněno: 10/4/2015 11:39, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Abstract

V originále

In this paper we build on our previous research focused on the use of ICT in education in the Czech Republic which we presented at both international conferences. In this paper we focus on professional educational media published in the Czech Republic. We suppose that media considerably influence the formation of ideas, beliefs or expectations in the persons involved in school education (and in ICT). In this paper we answer the question whether and how the processes of implementation of ICT into education in the Czech Republic were reflected in Czech educational press in the years 1990–2012.

In Czech

Cílem příspěvku je seznámit posluchače s vybranými výsledky mediální analýzy významných českých pedagogických periodik (vydaných v letech 1990–2012) z pohledu jejich reflexe problematiky ICT ve vzdělávání. Odborná média poskytují prostor pro teoretické diskuze a pro publikaci výsledků empirických výzkumů nebo výsledků různých rozvojových aktivit (projektů). Odrážejí tak stav poznání určité oblasti edukační reality. Studium médií či mediálních sdělení tak může výrazně přispět k pochopení procesu implementace ICT do vzdělávání. Pro výzkum byla využita metoda obsahové analýzy.

Links

EE2.3.30.0009, research and development project
Name: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci