J 2013

Čechy a říše: problém pramenů nebo historiografie?

KALHOUS, David

Basic information

Original name

Čechy a říše: problém pramenů nebo historiografie?

Name in Czech

Čechy a říše: problém pramenů nebo historiografie?

Name (in English)

The Czech Lands and the Holy Roman Empire: the Problem of the Primary Sources or Historiography?

Authors

KALHOUS, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Český časopis historický, Praha, Historický ústav AV ČR, 2013, 0862-6111

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/13:00066391

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Svatá říše římská; Přemyslovci; 10.-12. století; identita; obraz druhého

Keywords in English

the Holy Roman Empire; the Przemyslids; 10th-12th centuries; identity; otherness

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 18/12/2013 13:03, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Studie vznikla s cílem konfrontovat obraz Bohemanů v raně středověkých bohemikálních pramenech do r. 1200 s představami textů vzniklých mimo území Čech a Moravy. Vychází z představy, že se identita utváří na hranici sebepojetí, sebeprezentace a naší sebereflexe čerpané s komunikace s "druhými". Ukazuje se, že v říšských textech se obraz Bohemanů postupně vyvíjel od tributárně poplatného etnika mimo říši, jíž vládne plně závislý panovník, až po představu o českém knížeti jako jednom z knížat říše, jenž stojí v čele specifického etnika, které je vždy stavěno vedle "Theutonici", avšak někdy na roveň Bavorů či Sasů. V některých případech ovšem neváhali ani kronikáři 12. století aktivovat představu, že Bohemané jsou pouzí barbaři. Dlužno podotknout, že Bohemané většinou kronikáře zajímali jenom v případě střetu s říšskou autoritou. Pro domácí autory byl vztah českých zemí k římským králům o to důležitější, že tvořil jeden ze zdrojů jejich sebeidentifikace, a to spolu s utvářeným obrazem společných dějin či s kultem sv. Václava. Zatímco pro říšské kronikáře je každý nárok římského krále či císaře oprávněný, snaží se jej domácí kronikáři přesněji vymezit. Myšlenka být součástí říše jim však není proti mysli - Kos mas bez obtíží přejímá stereotypy letopisů, z nichž čerpal.

In English

This study emerged with the aim of confronting the picture of the Bohemians in the early medieval Czech sources before 1200 AD with the perceptions in documents which originated outwith the territories of Bohemia and Moravia. Their starting point is the notion that identity is formed on the boundary between self-concept, self-representation and our self-reflection drawn from our communication with the "others". It is evident that the picture of the Bohemians in Imperial documents gradually developed from that of the image of a tributary ethnic group, living beyond the boundaries of the Empire, and reigned over by a fully dependent ruler up to the concept of the Czech Prince as one of the Princes of the Holy Empire, who stood at the head of a specific ethnic group which is always placed alongside the "Teutones", yet sometimes at the same level as the Bavarians and Saxons. In some instances, even the 12th century chroniclers embraced the notion that the Bohemians were mere barbarians. Yet, it is necessary to note that these chroniclers were only interested in the Bohemians when these happened to challenge the Imperial authority. On the other hand, the relationship of the Czech Lands to the Holy Roman Kings was ever more important for the authors at home as it was one of the sources of their self-identification, together with both the simultaneous picture of the common history and the cult of St. Wenceslas. Whereas the Imperial chroniclers considered whatever claim raised by Roman Kings or Emperors as being within their undisputed competence, the local chronicles attempted to define it more specifically. However, they had no objections to the notion of being a part of the Empire – Cosmas adopts any stereotypes found in the chronicles from which he had borrowed.

Links

GAP405/12/0625, research and development project
Name: Magnae Moraviae Fontes Historici I
Investor: Czech Science Foundation, Magnae Moraviae Fontes Historici I