Detailed Information on Publication Record
2013
Čechy a říše: problém pramenů nebo historiografie?
KALHOUS, DavidBasic information
Original name
Čechy a říše: problém pramenů nebo historiografie?
Name in Czech
Čechy a říše: problém pramenů nebo historiografie?
Name (in English)
The Czech Lands and the Holy Roman Empire: the Problem of the Primary Sources or Historiography?
Authors
KALHOUS, David (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Český časopis historický, Praha, Historický ústav AV ČR, 2013, 0862-6111
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/13:00066391
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Svatá říše římská; Přemyslovci; 10.-12. století; identita; obraz druhého
Keywords in English
the Holy Roman Empire; the Przemyslids; 10th-12th centuries; identity; otherness
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 18/12/2013 13:03, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Studie vznikla s cílem konfrontovat obraz Bohemanů v raně středověkých bohemikálních pramenech do r. 1200 s představami textů vzniklých mimo území Čech a Moravy. Vychází z představy, že se identita utváří na hranici sebepojetí, sebeprezentace a naší sebereflexe čerpané s komunikace s "druhými". Ukazuje se, že v říšských textech se obraz Bohemanů postupně vyvíjel od tributárně poplatného etnika mimo říši, jíž vládne plně závislý panovník, až po představu o českém knížeti jako jednom z knížat říše, jenž stojí v čele specifického etnika, které je vždy stavěno vedle "Theutonici", avšak někdy na roveň Bavorů či Sasů. V některých případech ovšem neváhali ani kronikáři 12. století aktivovat představu, že Bohemané jsou pouzí barbaři. Dlužno podotknout, že Bohemané většinou kronikáře zajímali jenom v případě střetu s říšskou autoritou. Pro domácí autory byl vztah českých zemí k římským králům o to důležitější, že tvořil jeden ze zdrojů jejich sebeidentifikace, a to spolu s utvářeným obrazem společných dějin či s kultem sv. Václava. Zatímco pro říšské kronikáře je každý nárok římského krále či císaře oprávněný, snaží se jej domácí kronikáři přesněji vymezit. Myšlenka být součástí říše jim však není proti mysli - Kos mas bez obtíží přejímá stereotypy letopisů, z nichž čerpal.
In English
This study emerged with the aim of confronting the picture of the Bohemians in the early medieval Czech sources before 1200 AD with the perceptions in documents which originated outwith the territories of Bohemia and Moravia. Their starting point is the notion that identity is formed on the boundary between self-concept, self-representation and our self-reflection drawn from our communication with the "others". It is evident that the picture of the Bohemians in Imperial documents gradually developed from that of the image of a tributary ethnic group, living beyond the boundaries of the Empire, and reigned over by a fully dependent ruler up to the concept of the Czech Prince as one of the Princes of the Holy Empire, who stood at the head of a specific ethnic group which is always placed alongside the "Teutones", yet sometimes at the same level as the Bavarians and Saxons. In some instances, even the 12th century chroniclers embraced the notion that the Bohemians were mere barbarians. Yet, it is necessary to note that these chroniclers were only interested in the Bohemians when these happened to challenge the Imperial authority. On the other hand, the relationship of the Czech Lands to the Holy Roman Kings was ever more important for the authors at home as it was one of the sources of their self-identification, together with both the simultaneous picture of the common history and the cult of St. Wenceslas. Whereas the Imperial chroniclers considered whatever claim raised by Roman Kings or Emperors as being within their undisputed competence, the local chronicles attempted to define it more specifically. However, they had no objections to the notion of being a part of the Empire – Cosmas adopts any stereotypes found in the chronicles from which he had borrowed.
Links
GAP405/12/0625, research and development project |
|