D 2012

Teoreticko-výzkumná reflexe výukového programu.(Život pravěkých sběračů a lovců z pohledu environmentální výchovy)

HORKÁ, Hana and Veronika RODRIGUEZOVÁ

Basic information

Original name

Teoreticko-výzkumná reflexe výukového programu.(Život pravěkých sběračů a lovců z pohledu environmentální výchovy)

Name (in English)

Explorative reflexion of an educational programme (Life of prehistoric pickers and hunters from the point of view of environmental

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Veronika RODRIGUEZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Praha, Kvalita ve vzdělávání: Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. p. 339-347, 9 pp. 2012

Publisher

Univerzita Karlova

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00069539

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7290-620-8

Keywords (in Czech)

ideová a obsahová dimenze kurikula; biofilní orientace vzdělávání; historické vědomí; Bloomova taxonomie kognitivních cílů; vztah přírody a kultury; výukový program;

Keywords in English

ideological and content dimension of a curriculum; biophile focus in education; historical knowledge; Bloom’s taxonomy of cognitive objectives; relationship between nature
Změněno: 17/3/2014 16:24, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Příspěvek ukazuje provázanost dějepisného vzdělávacího obsahu s environmentální problematikou. Autorský výukový program, věnovaný způsobu života pravěkých sběračů a lovců, který je postaven na konstruktivistických principech a jehož základem je kooperace, představuje realizovanou formu školního kurikula. Výukové téma žáci zkoumají v kontextu biofilní orientace vzdělávání. Záznam závěrečné slovní reflexe, který reprezentuje obsahovou dimenzi kurikula, byl podroben kvalitativní analýze a uveden do širších environmentálních souvislostí. Při empirickém zpracování žákovských artefaktů byla použita metodologie zakotvená ve zkoumaném jevu.

In English

The article deals with the linking of an educational content in history with an environmental topic. A specific educational programme, dedicated to the way of life of prehistoric pickers and hunters, which is built on constructivist principles and the basis of which is pupils’ cooperation, represents a realised form of a school curriculum. The pupils explore the educational topic in the context of a biophile focusing in education. A recording of a final verbal reflexion, which represents a content dimension of a curriculum, was subjected to a qualitative analysis and taken to a wider environmental context. In the empirical processing of the pupils’ artefacts, a methodology of the grounded theory was used.

Links

MUNI/A/0714/2012, interní kód MU
Name: Učitel v teorii a praxi
Investor: Masaryk University, Category A