Detailed Information on Publication Record
2012
Teoreticko-výzkumná reflexe výukového programu.(Život pravěkých sběračů a lovců z pohledu environmentální výchovy)
HORKÁ, Hana and Veronika RODRIGUEZOVÁBasic information
Original name
Teoreticko-výzkumná reflexe výukového programu.(Život pravěkých sběračů a lovců z pohledu environmentální výchovy)
Name (in English)
Explorative reflexion of an educational programme (Life of prehistoric pickers and hunters from the point of view of environmental
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Veronika RODRIGUEZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Praha, Kvalita ve vzdělávání: Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. p. 339-347, 9 pp. 2012
Publisher
Univerzita Karlova
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00069539
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7290-620-8
Keywords (in Czech)
ideová a obsahová dimenze kurikula; biofilní orientace vzdělávání; historické vědomí; Bloomova taxonomie kognitivních cílů; vztah přírody a kultury; výukový program;
Keywords in English
ideological and content dimension of a curriculum; biophile focus in education; historical knowledge; Bloom’s taxonomy of cognitive objectives; relationship between nature
Změněno: 17/3/2014 16:24, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Příspěvek ukazuje provázanost dějepisného vzdělávacího obsahu s environmentální problematikou. Autorský výukový program, věnovaný způsobu života pravěkých sběračů a lovců, který je postaven na konstruktivistických principech a jehož základem je kooperace, představuje realizovanou formu školního kurikula. Výukové téma žáci zkoumají v kontextu biofilní orientace vzdělávání. Záznam závěrečné slovní reflexe, který reprezentuje obsahovou dimenzi kurikula, byl podroben kvalitativní analýze a uveden do širších environmentálních souvislostí. Při empirickém zpracování žákovských artefaktů byla použita metodologie zakotvená ve zkoumaném jevu.
In English
The article deals with the linking of an educational content in history with an environmental topic. A specific educational programme, dedicated to the way of life of prehistoric pickers and hunters, which is built on constructivist principles and the basis of which is pupils’ cooperation, represents a realised form of a school curriculum. The pupils explore the educational topic in the context of a biophile focusing in education. A recording of a final verbal reflexion, which represents a content dimension of a curriculum, was subjected to a qualitative analysis and taken to a wider environmental context. In the empirical processing of the pupils’ artefacts, a methodology of the grounded theory was used.
Links
MUNI/A/0714/2012, interní kód MU |
|