HLOUŠKOVÁ, Lenka. Informální učení v kariéře žen. Online. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 3, s. 342-363. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-3-342. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Informální učení v kariéře žen
Název anglicky Informal learning within the career development of women
Autoři HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2013, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00069623
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-3-342
Klíčová slova česky informální učení; kariéra; kariérový rozvoj; životní příběh
Klíčová slova anglicky informal learning; career; career development; life story
Štítky rivok, RIVZ
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 15. 4. 2014 10:44.
Anotace
Cílem příspěvku je popsat, jak informální učení ovlivňuje kariérový rozvoj žen. Odpovědi na uvedenou otázku vychází z kvalitativního šetření, které bylo součástí výzkumu podle zadání Centra Euroguidance ČR s názvem: Potřeby dospělých ve vztahu k řízení své kariéry a možnosti jejich uspokojování prostřednictvím služeb kariérového poradenství. Kvalitativní šetření bylo realizováno v duchu biografického výzkumu s využitím metody životního příběhu. Pro účely tohoto příspěvku byl sestaven výzkumný vzorek sedmi žen různého věku, stejného stupně vzdělání, s minimálně jednoletou zkušeností v zaměstnání a s různými typy změn v kariéře. Z dat vyplývá, že se ženy učí buď v důsledku tlaku určité situace, nebo tzv. do zásoby. Pokud se ženy učí v důsledku tlaku konkrétní situace, informální učení představuje nástroj uspokojování různých potřeb vnímaných jako deficit. Ženy, které se učily výhradně v důsledku tlaku aktuálních situací, obvykle naplňovaly svůj kariérový rozvoj v dlouhodobé perspektivě a informální učení se z hlediska řízení kariérového rozvoje stává nástrojem změny aktuálního stavu. V případě, že se ženy učí tzv. do zásoby, snaží se uspokojit potřeby, které lze podle Maslowovy pyramidy potřeb zahrnout do tzv. seberealizačních potřeb. Tyto ženy plánovaly svůj kariérový rozvoj v dlouhodobém horizontu a informální učení lze v jejich případech považovat za přímý nástroj jejich kariérového rozvoje.
Anotace anglicky
The aim of this text is to describe how informal learning influences the career development of women. Answer to the above mentioned question follows from a qualitative study within a research study on the topic: The needs of adults in relation to the building of their careers and how to satisfy these through career counselling and guidance services. Qualitative approach was implemented as biographic research with the use of the life story method. For the purpose of this text, we used a sample of seven women of different ages, the same degree of education, with at least one-year-work experience and with different types of changes in their careers. The data suggest that women learn informally either due to the pressure of a situation or "for the future". If women learn as a result of the pressure of the situation, informal learning represents a tool for satisfying needs that are perceived as deficit. In fact, these women don´t plan their career development in a long-term perspective and from the point of view of career building, informal learning becomes a tool for changing the current state. In case that women learn for the future, via learning they try to satisfy needs which can be regarded (according to Maslow) as the self-realization needs. These women plan their career development and this is why it is possible to consider informal learning as a direct tool for their career development.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 10:15