Detailed Information on Publication Record
2013
Informální učení v kariéře žen
HLOUŠKOVÁ, LenkaBasic information
Original name
Informální učení v kariéře žen
Name (in English)
Informal learning within the career development of women
Authors
HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2013, 1211-4669
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/13:00069623
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
informální učení; kariéra; kariérový rozvoj; životní příběh
Keywords in English
informal learning; career; career development; life story
Tags
Reviewed
Změněno: 15/4/2014 10:44, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Cílem příspěvku je popsat, jak informální učení ovlivňuje kariérový rozvoj žen. Odpovědi na uvedenou otázku vychází z kvalitativního šetření, které bylo součástí výzkumu podle zadání Centra Euroguidance ČR s názvem: Potřeby dospělých ve vztahu k řízení své kariéry a možnosti jejich uspokojování prostřednictvím služeb kariérového poradenství. Kvalitativní šetření bylo realizováno v duchu biografického výzkumu s využitím metody životního příběhu. Pro účely tohoto příspěvku byl sestaven výzkumný vzorek sedmi žen různého věku, stejného stupně vzdělání, s minimálně jednoletou zkušeností v zaměstnání a s různými typy změn v kariéře. Z dat vyplývá, že se ženy učí buď v důsledku tlaku určité situace, nebo tzv. do zásoby. Pokud se ženy učí v důsledku tlaku konkrétní situace, informální učení představuje nástroj uspokojování různých potřeb vnímaných jako deficit. Ženy, které se učily výhradně v důsledku tlaku aktuálních situací, obvykle naplňovaly svůj kariérový rozvoj v dlouhodobé perspektivě a informální učení se z hlediska řízení kariérového rozvoje stává nástrojem změny aktuálního stavu. V případě, že se ženy učí tzv. do zásoby, snaží se uspokojit potřeby, které lze podle Maslowovy pyramidy potřeb zahrnout do tzv. seberealizačních potřeb. Tyto ženy plánovaly svůj kariérový rozvoj v dlouhodobém horizontu a informální učení lze v jejich případech považovat za přímý nástroj jejich kariérového rozvoje.
In English
The aim of this text is to describe how informal learning influences the career development of women. Answer to the above mentioned question follows from a qualitative study within a research study on the topic: The needs of adults in relation to the building of their careers and how to satisfy these through career counselling and guidance services. Qualitative approach was implemented as biographic research with the use of the life story method. For the purpose of this text, we used a sample of seven women of different ages, the same degree of education, with at least one-year-work experience and with different types of changes in their careers. The data suggest that women learn informally either due to the pressure of a situation or "for the future". If women learn as a result of the pressure of the situation, informal learning represents a tool for satisfying needs that are perceived as deficit. In fact, these women don´t plan their career development in a long-term perspective and from the point of view of career building, informal learning becomes a tool for changing the current state. In case that women learn for the future, via learning they try to satisfy needs which can be regarded (according to Maslow) as the self-realization needs. These women plan their career development and this is why it is possible to consider informal learning as a direct tool for their career development.