ŠVAŘÍČEK, Roman. Sedm pravidel kognitivně náročné výuky. Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 138, č. 1, s. 11-17. ISSN 0323-0449.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sedm pravidel kognitivně náročné výuky
Název anglicky Seven rules of higher cognitive level teaching
Autoři ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Komenský, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 0323-0449.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00066424
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky feedback; higher cognitive learning
Štítky rivok, RIVZ
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Změněno: 24. 9. 2015 23:21.
Anotace
Cílem článku je upozornit na některá pravidla, která by měla být dodržována v kognitivně náročné výuce na druhém stupni základní školy. Na základě našeho tříletého výzkumu (Šeďová a kol., 2012) se pokoušíme určit základní principy výuky, v níž jsou žáci vedeni k přemýšlení nad kognitivně náročnými otázkami učitele. Jádrem takové výuky jsou učitelské otázky, které jsou považovány za klíčový prvek v procesu učení žáků. Za opakovaně prokázané se považuje to, že pokud učitel užívá kognitivně náročných otázek (otázky zaměřené na aplikaci, analýzu, syntézu či hodnocení), žáci se naučí více, než když učitel užívá otázky ověřující zapamatování faktů. Níže popisovaná pravidla se vztahují jak na to, jaké prostředí by měl učitel žákům poskytnout, tak také na způsob vedení a řízení výuky učitelem. Učitel by tedy měl žákům poskytnout vhodné vysvětlení nových pojmů, dostatek času k přemýšlení nad tvorbou odpovědí na jeho otázky a jasné pokyny k tomu, jak mají vypadat jejich výkony. Učitel by měl řídit výuku skrze vhodnou komunikační strukturu, rozhodování o tom, kdo bude vyvolán a poskytování žákům řádné zpětné vazby.
Anotace anglicky
The aim of this article is to highlight some of the rules that should be observed in cognitively demanding teaching at the elementary school. Based on our three-year research (Šeďová et al., 2012), we try to determine the basic principles of teaching, in which students are encouraged to think about the cognitively demanding questions of the teacher. The core of such teaching are teachers' questions, which are considered a key element in the process of learning. For repeatedly proven it is considered that if a teacher uses cognitively challenging questions (questions of application, analysis, synthesis and evaluation), students will learn more than if the teacher uses questions verifying memorizing facts. Rules described below apply to both what environment the teacher should provide students , as well as the way of leadership and management training of teachers. The teacher should therefore pupils provide a reasonable explanation of new concepts, plenty of time to think about creating answers to his questions and clear instructions on how to look their performances. The teacher should drive instruction through appropriate communication structures, deciding who will be called and offered to pupils good feedback.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaVNázev: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Švaříček, R. 24. 9. 2015

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf?info
Vloženo
Čt 24. 9. 2015 23:20, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302
  • osoba Mgr. Zdeňka Mácková, učo 2295
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302
  • osoba Mgr. Zdeňka Mácková, učo 2295
Atributy
 

Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
679,6 KB
Hash md5
2273c211848fdd3a09b2e0e3b628209f
Vloženo
Čt 24. 9. 2015 23:20

Svaricek_Sedm_pravidel_2013.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
28,8 KB
Hash md5
3d70636532ad5d9217ab5b3a28f47c39
Vloženo
Čt 24. 9. 2015 23:21
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 20. 6. 2024 12:46