ŠVAŘÍČEK, Roman. Sedm pravidel kognitivně náročné výuky (Seven rules of higher cognitive level teaching). Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2013, vol. 138, No 1, p. 11-17. ISSN 0323-0449.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sedm pravidel kognitivně náročné výuky
Name (in English) Seven rules of higher cognitive level teaching
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Komenský, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 0323-0449.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00066424
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English feedback; higher cognitive learning
Tags rivok, RIVZ
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Changed: 24/9/2015 23:21.
Abstract
Cílem článku je upozornit na některá pravidla, která by měla být dodržována v kognitivně náročné výuce na druhém stupni základní školy. Na základě našeho tříletého výzkumu (Šeďová a kol., 2012) se pokoušíme určit základní principy výuky, v níž jsou žáci vedeni k přemýšlení nad kognitivně náročnými otázkami učitele. Jádrem takové výuky jsou učitelské otázky, které jsou považovány za klíčový prvek v procesu učení žáků. Za opakovaně prokázané se považuje to, že pokud učitel užívá kognitivně náročných otázek (otázky zaměřené na aplikaci, analýzu, syntézu či hodnocení), žáci se naučí více, než když učitel užívá otázky ověřující zapamatování faktů. Níže popisovaná pravidla se vztahují jak na to, jaké prostředí by měl učitel žákům poskytnout, tak také na způsob vedení a řízení výuky učitelem. Učitel by tedy měl žákům poskytnout vhodné vysvětlení nových pojmů, dostatek času k přemýšlení nad tvorbou odpovědí na jeho otázky a jasné pokyny k tomu, jak mají vypadat jejich výkony. Učitel by měl řídit výuku skrze vhodnou komunikační strukturu, rozhodování o tom, kdo bude vyvolán a poskytování žákům řádné zpětné vazby.
Abstract (in English)
The aim of this article is to highlight some of the rules that should be observed in cognitively demanding teaching at the elementary school. Based on our three-year research (Šeďová et al., 2012), we try to determine the basic principles of teaching, in which students are encouraged to think about the cognitively demanding questions of the teacher. The core of such teaching are teachers' questions, which are considered a key element in the process of learning. For repeatedly proven it is considered that if a teacher uses cognitively challenging questions (questions of application, analysis, synthesis and evaluation), students will learn more than if the teacher uses questions verifying memorizing facts. Rules described below apply to both what environment the teacher should provide students , as well as the way of leadership and management training of teachers. The teacher should therefore pupils provide a reasonable explanation of new concepts, plenty of time to think about creating answers to his questions and clear instructions on how to look their performances. The teacher should drive instruction through appropriate communication structures, deciding who will be called and offered to pupils good feedback.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf Licence Creative Commons  File version Švaříček, R. 24/9/2015

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf?info
Uploaded/Created
Thu 24/9/2015 23:20, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302
  • a concrete person Mgr. Zdeňka Mácková, učo 2295
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302
  • a concrete person Mgr. Zdeňka Mácková, učo 2295
Attributes
 

Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
679,6 KB
Hash md5
2273c211848fdd3a09b2e0e3b628209f
Uploaded/Created
Thu 24/9/2015 23:20

Svaricek_Sedm_pravidel_2013.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1126180/Svaricek_Sedm_pravidel_2013.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
28,8 KB
Hash md5
3d70636532ad5d9217ab5b3a28f47c39
Uploaded/Created
Thu 24/9/2015 23:21
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 11/6/2024 03:04