Typology of Perfectionism in a Group of Mathematically Gifted Czech Adolescents Over One Decade
PORTEŠOVÁ, Šárka and Tomáš URBÁNEK. Typology of Perfectionism in a Group of Mathematically Gifted Czech Adolescents Over One Decade. The Journal of Early Adolescents. London: Sage Publications, 2013, vol. 33, No 8, p. 1116-1144. ISSN 0272-4316. Available from: https://dx.doi.org/10.1177/0272431613487603. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Typology of Perfectionism in a Group of Mathematically Gifted Czech Adolescents Over One Decade |
Name in Czech | Typologie perfekcionismu matematicky nadaných adolescentů v průběhu desetiletí |
Authors | PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš URBÁNEK (203 Czech Republic). |
Edition | The Journal of Early Adolescents, London: Sage Publications, 2013, 0272-4316. |
Other information | |
---|---|
Original language | English |
Type of outcome | Article in a journal |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Impact factor | Impact factor: 1.200 |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/13:00080573 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
Doi | http://dx.doi.org/10.1177/0272431613487603 |
UT WoS | 000325474100006 |
Keywords (in Czech) | nadání; talent; perfekcionimus |
Keywords in English | giftedness; talent; perfectionism |
Tags | gifted children, perfectionism, talent |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 27/4/2016 09:27. |
Abstract |
---|
This study assessed differences in Parker’s typology of perfectionism (healthy perfectionist, unhealthy perfectionist, and nonperfectionist). We compared the results from previous research with follow-up 2005 and 2010 data collected from highly gifted Czech mathematicians aged 12 to 16 years. The study examined whether the same three types/clusters of perfectionists emerge for three cohorts (2000, 2005, and 2010) and whether these clusters differ in other characteristics of perfectionism. Data from 2005 and 2010 cohorts showed healthy and unhealthy perfectionism types and a mixed maladaptive-adaptive type characterized by high scores on both adaptive and maladaptive FMPS dimensions. According to Dixon, Lapsley, and Hanchon, this mixed type reflects a recently described “pervasive” type of unhealthy perfectionism. Possible causes for failing to detect this type in earlier samples of talented Czech students are discussed. Both unhealthy and mixed types of perfectionism, which are the focus of our research, seem to be on the rise. |
Abstract (in Czech) |
---|
Výzkum mapuje typologii perfekcionismu, kterou popsal Parker (1997), a jež jsme ověřili i v našem výzkumu Parker, Portešová, Stupmf (2001). Výsledky výzkumu (Parker, Portešová, Stupmf, 2001) jsou v této studii porovnávány s daty, získanými v následujícím desetiletí, tedy v letech 2005 a 2010, od souborů českých vysoce nadaných matematiků, ve věku 12-15 let. Hlavní výzkumnou metodou je vždy The Multidimensional Perfectionism Scale (MPS; Frost, Marten, Lahart, & Rosenblate, 1990). Na základě clustrové analýzy dospívá studie ke zjištění, že se v tomto období v obou souborech českých nadaných matematiků nápadně objevuje, kromě tzv. funkčních a dysfunkčních perfekcionistů i typ studentů s vysokými skory v adaptivních i maladaptivních dimenzích. Tento typ však Parkerova (1997) typologie nepopisuje. Podle Dixon et al. (2004) se jedná se o druhý dysfunkční perfekcionistický typ, jež byl popsán teprve nedávno. Možné příčiny identifikace tohoto typu teprve v uplynulých letech i nárůstu počtu dysfunkčních perfekcionistů ve sledovaných českých souborech nadaných studentů jsou ve studii diskutovány. |
Links | |
---|---|
GAP407/11/1272, research and development project | Name: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti |
Investor: Czech Science Foundation, Achievement motivation of intellectually gifted learners with dyslexia – basic determinants and transformations in the period of adolescence and early adulthood |
PrintDisplayed: 14/9/2024 07:43