J 2013

Typology of Perfectionism in a Group of Mathematically Gifted Czech Adolescents Over One Decade

PORTEŠOVÁ, Šárka and Tomáš URBÁNEK

Basic information

Original name

Typology of Perfectionism in a Group of Mathematically Gifted Czech Adolescents Over One Decade

Name in Czech

Typologie perfekcionismu matematicky nadaných adolescentů v průběhu desetiletí

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš URBÁNEK (203 Czech Republic)

Edition

The Journal of Early Adolescents, London: Sage Publications, 2013, 0272-4316

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 1.200

RIV identification code

RIV/00216224:14230/13:00080573

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000325474100006

Keywords (in Czech)

nadání; talent; perfekcionimus

Keywords in English

giftedness; talent; perfectionism

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 27/4/2016 09:27, Ing. Alena Raisová

Abstract

V originále

This study assessed differences in Parker’s typology of perfectionism (healthy perfectionist, unhealthy perfectionist, and nonperfectionist). We compared the results from previous research with follow-up 2005 and 2010 data collected from highly gifted Czech mathematicians aged 12 to 16 years. The study examined whether the same three types/clusters of perfectionists emerge for three cohorts (2000, 2005, and 2010) and whether these clusters differ in other characteristics of perfectionism. Data from 2005 and 2010 cohorts showed healthy and unhealthy perfectionism types and a mixed maladaptive-adaptive type characterized by high scores on both adaptive and maladaptive FMPS dimensions. According to Dixon, Lapsley, and Hanchon, this mixed type reflects a recently described “pervasive” type of unhealthy perfectionism. Possible causes for failing to detect this type in earlier samples of talented Czech students are discussed. Both unhealthy and mixed types of perfectionism, which are the focus of our research, seem to be on the rise.

In Czech

Výzkum mapuje typologii perfekcionismu, kterou popsal Parker (1997), a jež jsme ověřili i v našem výzkumu Parker, Portešová, Stupmf (2001). Výsledky výzkumu (Parker, Portešová, Stupmf, 2001) jsou v této studii porovnávány s daty, získanými v následujícím desetiletí, tedy v letech 2005 a 2010, od souborů českých vysoce nadaných matematiků, ve věku 12-15 let. Hlavní výzkumnou metodou je vždy The Multidimensional Perfectionism Scale (MPS; Frost, Marten, Lahart, & Rosenblate, 1990). Na základě clustrové analýzy dospívá studie ke zjištění, že se v tomto období v obou souborech českých nadaných matematiků nápadně objevuje, kromě tzv. funkčních a dysfunkčních perfekcionistů i typ studentů s vysokými skory v adaptivních i maladaptivních dimenzích. Tento typ však Parkerova (1997) typologie nepopisuje. Podle Dixon et al. (2004) se jedná se o druhý dysfunkční perfekcionistický typ, jež byl popsán teprve nedávno. Možné příčiny identifikace tohoto typu teprve v uplynulých letech i nárůstu počtu dysfunkčních perfekcionistů ve sledovaných českých souborech nadaných studentů jsou ve studii diskutovány.

Links

GAP407/11/1272, research and development project
Name: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
Investor: Czech Science Foundation, Achievement motivation of intellectually gifted learners with dyslexia – basic determinants and transformations in the period of adolescence and early adulthood