J 2013

Od objevu elektronu k Bohrovu modelu atomu: filozofický a fyzikální exkurz

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Od objevu elektronu k Bohrovu modelu atomu: filozofický a fyzikální exkurz

Name (in English)

Since the discovery of the electron to the Bohr model of the atom: the philosophical and physical excursion

Authors

ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Československý časopis pro fyziku, Česká republika, Fyzikální ústav AVČR, 2013, 0009-0700

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

10301 Atomic, molecular and chemical physics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00069910

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Bohr; model atomu; kubismus; atom; experiment; historie

Keywords in English

Bohr; model of the atom; cubism; atom; experiment; history

Tags

Reviewed
Změněno: 25/3/2014 16:22, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Abstract

V originále

Období mezi lety 1897-1913 je dobou nejen prvního formování modelů atomů a vzniku dalších velkých fyzikálních děl, jako např. speciální teorie relativity, ale také dobou, kdy vzniká moderní umění a dochází k redefinování programu matematiky i filozofie. V tomto období jsou stanovovány odvážné programy ve víře, že nově nalezené metody umožní dohlédnout rychle dále než předchozí generace. Článek staví do kontextu práce v oblasti matematiky, filozofie, umění i fyziky, které tvořily duchovní ovzduší mimořádně příhodné pro formulování revolučního Bohrova modelu atomu, tohoto úhelného kamenu tzv. staré kvantové mechaniky.

In English

The historical period between 1897 and 1913 is not only the date of birth of modern atomic physics, but also the time when modern art arises and the foundations of mathematics and philosophy were reconsidered. In this period ambitious programs were set in the belief that the newly found methods proved a faster progress than that obtained by previous generations. This article puts into context the work in mathematics, philosophy, art and physics that allow the creation of an environment suitable for the emerging the revolutionary physical discovery made by Bohr.

Links

CZ.1.07/2.2.00/28.0182, interní kód MU
Name: Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education