CHALUPA, Aleš. Kognitivní religionistika: Kontroverzní paradigma, nebo příslib vědeckého studia náboženství? In Seminář umělé inteligence, Katedra aplikovanej informatiky FMFI UK a Ústav aplikovanej informatiky FIIT STU. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kognitivní religionistika: Kontroverzní paradigma, nebo příslib vědeckého studia náboženství?
Název anglicky Cognitive Science of Religion: A Controversial Paradigm or a Habinger of a Scientific Study of religion?
Autoři CHALUPA, Aleš.
Vydání Seminář umělé inteligence, Katedra aplikovanej informatiky FMFI UK a Ústav aplikovanej informatiky FIIT STU, 2013.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky kognitivní religionistika; experimentální výzkum
Klíčová slova anglicky Cognitive Science of Religio; experimental research
Změnil Změnil: doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D., učo 52251. Změněno: 30. 1. 2014 16:49.
Anotace
Religionistika jako vědecká disciplína prošla od svého vzniku v 60. letech 19. století mnoha proměnami, které souvisely především s hledáním metodologické a terminologické identity. Toto hledání znovu nabilo na intenzitě ke konci 20. století, kdy se předmětem intenzivní kritiky stalo eliadovské paradigma operující s představou náboženství jako jevu s vlastní specifickou podstatou. Výsledkem této postmoderně a postkoloniálně ukotvené kritiky byla celá řada názorů, které zpochybňovaly možnost vědeckého studia náboženství jako specifického jevu a mnohé z nich dokonce zpochybňovaly použitelnost kategorie náboženství jako obecné transkulturní kategorie. Paralelně s touto kritikou se ale začaly objevovat i koncepce volající po „návratu“ k jednomu z prvních vědeckých paradigmat, s nimiž religionistika pracovala, k evolucionismu, s tím, že náboženství by mělo studováno právě v kontextu evoluce rodu homo sapiens sapiens. Metodologickým východiskem tohoto přístupu se staly dynamicky se rozvíjející kognitivní vědy, zejména pak evoluční, vývojová a kognitivní psychologie. V dnes již poměrně široké oblasti kognitivní religionistiky lze rámcově vysledovat tři hlavní výzkumné „proudy“: 1) evoluční teoretizování usilující o hledání mentálních mechanismů, které umožnily vznik náboženského chování; 2) aplikaci teorií z kognitivních věd do oblasti sociálně-vědného a historického studia náboženství; 3) experimentální výzkum náboženství. Přednáška se po stručném představení základních teoretických východisek a trendů v kognitivní religionistice zaměří především třetí z výzkumných „proudů“ a na prezentaci konkrétních experimentů, které v nedávné době uskutečnili výzkumníci z Laboratoře pro experimentální výzkum náboženství (LEVYNA, www.levyna.cz).
Anotace anglicky
The lecture gives a general account of the Cognitive Science of Religion, its history and theoretical foundations. It also provides a general overview of three established research strands: 1) evolutionary theorizing; 2) application of cognitive theories to the study of religious phneomena; 3) experimental study of religion, with a special focus on the latter, and gives a more detailed account of some experiments done by the Laboratory for the Experimental research of Religion.
Návaznosti
EE2.3.20.0048, projekt VaVNázev: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 09:31