ŠIŠKA, Ladislav, Roman FIALA, Lenka LÍZALOVÁ and Martin PROKOP. Vliv nehmotných aktiv na výkonnost podniku (The Impact of Intangible Assets on Enterprise Performance). 1st ed. Praha: Grada, 2013, 94 pp. Účetnictví a daně. ISBN 978-80-247-4306-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv nehmotných aktiv na výkonnost podniku
Name in Czech Vliv nehmotných aktiv na výkonnost podniku
Name (in English) The Impact of Intangible Assets on Enterprise Performance
Authors ŠIŠKA, Ladislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Roman FIALA (203 Czech Republic), Lenka LÍZALOVÁ (203 Czech Republic) and Martin PROKOP (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Praha, 94 pp. Účetnictví a daně, 2013.
Publisher Grada
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14560/13:00074788
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-247-4306-6
Keywords (in Czech) Nehmotná aktiva; výkonnost; management
Keywords in English Intangible assets; performance; management
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Ladislav Šiška, Ph.D., učo 114747. Changed: 2/11/2014 12:19.
Abstract
Nehmotná aktiva hrají stále významnější roli při tvorbě hodnoty v podniku, ačkoliv nejsou vykazována v rozvahách podniků na straně aktiv z důvodu jejich obtížné identifikace, kontrolovatelnosti a měření. Právě tyto problémy oslovuje předkládaná publikace, která čtenáři přibližuje způsoby, jakými se výzkumníci a manažeři podniků po celém světě snaží uchopit nehmotné faktory, které mají podstatný vliv na výkonnost podniků. Nejprve je rozebrán rámec teorie zdrojů, která zdůrazňuje hledání příčin konkurenční výhody uvnitř podniku tím způsobem, že podnik cíleně vytváří, vhodně kombinuje a propojuje své vzácné zdroje tak, aby vznikla nehmotná aktiva, jež by konkurenti mohli jenom těžko napodobit a tak si podnik zajistí trvalé přežití v ostrém konkurenčním prostředí. Tato aktiva jsou v knize detailněji klasifikována, diskutovány jsou rozdíly rozličných klasifikací a závěrů výzkumných empirických šetření, která se zaměřila na identifikaci nehmotných aktiv a jejich vzájemných vazeb. Poslední třetina knihy se soustřeďuje na stav nehmotných aktiv ve středních a velkých podnicích se sídlem v regionu soudržnosti Jihovýchod ČR. Ten byl zmapován vlastním výzkumem autorského kolektivu. Dotazníkovým šetřením získaná data o nehmotných faktorech jsou doplněna údaji o finanční výkonnosti respondentských podniků z veřejně publikovaných zdrojů a analyzována jak základními metodami popisné statistiky, tak pokročilejšími technikami konstrukce umělých proměnných z nasbíraných odpovědí a hledáním jejich vzájemných souvislostí.
Abstract (in English)
The name of this book „The Impact of Intangible Assets on Enterprise Performance“ signals two main areas of interest, which have come into focus here. There are many reasons for such an interest. Based on several studies, intangible factors account for at least 70% of the company‘s market value. In addition, there has been a growing belief that intangible assets constitute a substantial source of competitive advantage, which helps companies to achieve and sustain high levels of financial performance for a long period of time. The first chapter introduces the resource based theory, a common ground between theories on factors of companies‘ success in competition. The core of the theory lies in the so called VRIO framework, which highlights four inevitable aspects of each important enterprise resource and justifies why intangibles have to be such important resources. The following second chapter sheds light on the ambiguity of intangibles, also known as intangible resources, invisible assets, intellectual capital, strategic assets, capabilities or competences. As the smallest fraction of intangibles, knowledge is identified. Pieces of specific knowledge are combined by enterprises into higher forms of intangible assets. Based on literature review, we classified them as human, relational, structural, strategic and innovation capital. The third chapter deals with organizational performance, especially financial performance and its measurement. Traditional and modern performance indicators are characterised and their pros and cons are shortly discussed. Linkages between intangibles and performance as described by current international research are the topic of the fourth chapter. First, typical approaches to the investigation of this relationship are compared and then the prevailing evidence of positive linkage is critically reviewed. The fifth chapter presents the methodology and the results of the authors‘ survey carried out in the „Southeast of the Czech Republic“ NUTS (Nomenclature of Units for Territorial Statistics). The aims of the survey were to verify the classification of intangibles, to identify the clusters of typical combinations of intangibles in companies and to find out if linkages similar to foreign survey findings are present in the Czech Republic too.
PrintDisplayed: 18/6/2024 23:28