Detailed Information on Publication Record
2013
Postižení jako axiologická kategorie sociální participace
PANČOCHA, KarelBasic information
Original name
Postižení jako axiologická kategorie sociální participace
Name (in English)
Disability as Axiological Category of Social Participation
Authors
PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 219 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00070005
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6344-0
Keywords (in Czech)
osoby s postižením; postoje; sociální participace; veřejnost; sociální distance; inkluze; kontaktní hypotéza
Keywords in English
individuals with disabilities; attitudes; participation; general public; social distance; inclusive education; social inclusion; contact hypothesis
Tags
Změněno: 31/10/2016 10:45, Dana Nesnídalová
V originále
Tématem monografie jsou postoje veřejnosti k sociální participaci osob s různými druhy postižení se zaměřením na vzdělávání, zaměstnání a sociální vztahy. Práce nejprve představuje změny, ke kterým v současném pojetí speciální pedagogiky dochází. Následně se věnuje společenským přístupům k lidem s postižením. V empirické části jsou prezentována dvě výzkumná šetření postojů veřejnosti vůči lidem s postižením, která proběhla v letech 2011–2013. Zaměřili jsme se na zjišťování vztahů mezi postoji k lidem s různými druhy postižení a sociodemografickými charakteristikami respondentů a posléze na vztahy mezi postoji k lidem s různými druhy postižení a sociálním kontaktem mezi majoritou a lidmi s postižením.
In English
The topic of the book is attitudes of the general public towards social participation of individuals with disabilities focusing on education, employment and social relations. First, it introduces current changes in the field of special education. This is followed by a chapter focusing on the broader perspective of societal approaches towards people with disabilities. The empirical part of the book presents two studies of public attitudes towards social participation of people with disabilities, conducted in the years 2011–2013. We focused on acceptance of people with disabilities in education, employment and social relations and analyzed differences between attitudes according to socio-demographic variables. The second study focused on social acceptance and rejection of contact between the general public and people with disabilities.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|