B 2013

Postižení jako axiologická kategorie sociální participace

PANČOCHA, Karel

Basic information

Original name

Postižení jako axiologická kategorie sociální participace

Name (in English)

Disability as Axiological Category of Social Participation

Authors

PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 219 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00070005

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6344-0

Keywords (in Czech)

osoby s postižením; postoje; sociální participace; veřejnost; sociální distance; inkluze; kontaktní hypotéza

Keywords in English

individuals with disabilities; attitudes; participation; general public; social distance; inclusive education; social inclusion; contact hypothesis

Tags

Změněno: 31/10/2016 10:45, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Tématem monografie jsou postoje veřejnosti k sociální participaci osob s různými druhy postižení se zaměřením na vzdělávání, zaměstnání a sociální vztahy. Práce nejprve představuje změny, ke kterým v současném pojetí speciální pedagogiky dochází. Následně se věnuje společenským přístupům k lidem s postižením. V empirické části jsou prezentována dvě výzkumná šetření postojů veřejnosti vůči lidem s postižením, která proběhla v letech 2011–2013. Zaměřili jsme se na zjišťování vztahů mezi postoji k lidem s různými druhy postižení a sociodemografickými charakteristikami respondentů a posléze na vztahy mezi postoji k lidem s různými druhy postižení a sociálním kontaktem mezi majoritou a lidmi s postižením.

In English

The topic of the book is attitudes of the general public towards social participation of individuals with disabilities focusing on education, employment and social relations. First, it introduces current changes in the field of special education. This is followed by a chapter focusing on the broader perspective of societal approaches towards people with disabilities. The empirical part of the book presents two studies of public attitudes towards social participation of people with disabilities, conducted in the years 2011–2013. We focused on acceptance of people with disabilities in education, employment and social relations and analyzed differences between attitudes according to socio-demographic variables. The second study focused on social acceptance and rejection of contact between the general public and people with disabilities.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education