ŠVANDOVÁ, Eva. Kontingenční přístup jako jeden z konceptů pro analýzu prostředí (Contingency approach as one of the concepts of environment analysis). Online. In Ing. Viliam Záthurecký, Ph.D., MBA. Rozvoj malých a středních podniků ve stavebnictví (1). 1st ed. Brno: Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita, 2013, p. 147-154. ISBN 978-80-210-6187-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kontingenční přístup jako jeden z konceptů pro analýzu prostředí
Name in Czech Kontingenční přístup jako jeden z konceptů pro analýzu prostředí
Name (in English) Contingency approach as one of the concepts of environment analysis
Authors ŠVANDOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Rozvoj malých a středních podniků ve stavebnictví (1), p. 147-154, 8 pp. 2013.
Publisher Ekonomicko-správní fakulta, Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/13:00088979
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-6187-3
Keywords (in Czech) kontingenční teorie; analýza prostředí; model pěti konkurenčních sil; SCP přístup
Keywords in English contingency theory; environment analysis; five forces analysis; SCP approach
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Eva Švandová, Ph.D., učo 22310. Changed: 20/1/2017 08:08.
Abstract
Článek je stručným diskursem vybraného teoretického konceptu, který lze využít pro analýzu prostředí organizace (kontingenční teorie, marketing). Hlavním důvodem, proč je právě prostředí předmětem tohoto pojednání je fakt, že prostředí v souladu s výzkumem zaměřeného na rozvoj malých a středních podniků , považujeme za základní nezávislou proměnnou ovlivňující výkonnost organizace, a to bez ohledu na to, zda má přímý vliv na výkonnost či nepřímý zprostředkovaný strategií, volbou organizační struktury apod. Prostředí organizace chápeme jako všechny prvky vně organizace, které se jí však určitým způsobem dotýkají. Aby bylo možné s prostředím pracovat jako s proměnnou, je třeba najít určité typologie prostředí resp. definovat charakteristiky prostředí. Charakteristiky prostředí mohou být subjektivní (vnímané respondentem) nebo objektivní (expertní odhady, výpočty).
Abstract (in English)
Presented paper is a brief discourse of selected theoretical concept, which can be used to analyze an organization's environment (contingency theory, marketing). The main reason for setting the subject of this paper is that the environment in line with research is considered as the independent variable affecting organizational performance, regardless of whether it has a direct impact on the performance or mediated through indirect strategies, choice of organizational structure, etc. the environment of the organization is presented as all the elements outside the organization, which is of concern, however, in a certain way. To be able to work as with environment as with variable, it is necessary to find some typologies of environment respectively to define the characteristics of the environment. The environmental variables can be subjective (perceived respondent) or objective (expert estimates, calculations).
Links
M00200, interní kód MUName: Rozvoj malých a středních podniků v příhraničních oblastech (Acronym: malé a střední podniky)
Investor: Office of the Government of Lower Austria, 1. Socio-economic development, tourism and know how transfer
PrintDisplayed: 20/8/2024 00:39