BOCHNÍČEK, Zdeněk, Jaromír HALIŠKA, Zuzana KOBÍKOVÁ, Oldřich ŠIMONÍK, Peter KRUPKA, Olga ROTREKLOVÁ, Tomáš PAPÍRNÍK, Aleš MAREČEK, Vladimír HERBER and Jiří HERMAN. Na pomoc pedagogické praxi (Help to Teaching Practice). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 132 pp. ISBN 978-80-210-6302-0. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6302-2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Na pomoc pedagogické praxi
Name (in English) Help to Teaching Practice
Authors BOCHNÍČEK, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor), Jaromír HALIŠKA (203 Czech Republic), Zuzana KOBÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Oldřich ŠIMONÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Peter KRUPKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Olga ROTREKLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš PAPÍRNÍK (203 Czech Republic), Aleš MAREČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vladimír HERBER (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří HERMAN (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 132 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14310/13:00070050
Organization unit Faculty of Science
ISBN 978-80-210-6302-0
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-6302-2013
Keywords (in Czech) učitelství; pedagogická praxe; přírodní vědy; středoškolský učitel; začínající učitel
Keywords in English teacher; teaching practice; science; high school teacher; teacher biginner
Tags AKR, Munipress, pedagogická praxe, přírodní vědy, rivok, Učitelství
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Changed: 17/8/2023 14:20.
Abstract
Publikace pomáhá budoucím a začínajícím středoškolským učitelům hledat odpovědi na otázky, s nimiž je konfrontuje výkon pedagogické profese. V první kapitole popisujeme inovace učitelských studijní ch programů na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Dále se věnujeme náslechům i výstupům pedagogické praxe v rámci VŠ studia. V kapitole třetí se dělíme o zkušenosti s reflexivní analýzou pedagogické praxe s využitím virtuálních hospitací a videozáznamů pedagogických praxí. Následuje kapitola postřehů vysokoškolských studentů – absolventů pedagogické praxe. Dále se věnujeme začátku profesní dráhy učitele a problematice provozu školy, ale i specifikům učitelství biologie, fyziky, chemie, geografie a matematiky. Přílohy obsahují pozorovací schéma, klasifikační a jiné archy.
Abstract (in English)
: This publication helps to answer the questions that new secondary school teachers may ask themselves when they start practicing their teaching. The first chapter discusses the innovation of syllabuses of Faculty of Science – Masaryk University. We further focus on sitting in on a class and teaching performances within the frame of university studies. In the third chapter we share our experience with reflexive analysis of teaching practice – making use of a virtual sitting in on a class as well as video records of pedagogical practices. Following chapter presents observations of university students – pedagogical practice graduates. We also pay attention to the outset of teaching career and issues in school running; the particularity of biology, physics, chemistry, geography and mathematics teaching. In the appendix you can find an observation scheme, marking sheets for teacher and some more examples of other useful sheets.
Links
CZ.1.07/2.2.00/15.0201, interní kód MUName: Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd a informatiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education
PrintDisplayed: 28/7/2024 20:32