OBROVSKÁ, Jana. Ethnic Diversity in Czech Classroom through the Lenses of Interaction-Ritual Model. Online. In Tomorrow People Organization. Belgrade International Conference on Education 2013, 14-16 November 2013. Belgrade, Serbia: Tomorrow People Organization, 2013. s. 80-89. ISBN 978-86-87043-19-0. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ethnic Diversity in Czech Classroom through the Lenses of Interaction-Ritual Model
Autoři OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Belgrade, Serbia, Belgrade International Conference on Education 2013, 14-16 November 2013, od s. 80-89, 10 s. 2013.
Nakladatel Tomorrow People Organization
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50401 Sociology
Stát vydavatele Srbsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14230/13:00066509
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-86-87043-19-0
Klíčová slova anglicky Interaction Rituals Roma Ethnicity Inclusive Classroom Czech Context
Změnil Změnila: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Změněno: 30. 3. 2018 21:06.
Anotace
This paper deals with non-rational aspects of hidden curriculum, specifically with ritual dimension of classroom interactions. It considers rituals to be important aspects of culturally underpinned behaviour which can be problematized in ethnically diversified classrooms. Using the interactionist perspective, the aim of this paper is to present analytical model of rituals applicable to empirical research of classroom attended by Czech and Roma minority pupils. Despite strongly embedded segregation of Roma children in the Czech educational system the author concentrates on Roma pupils educated in a mainstream public school. The author suggests different types of pupils’ behaviour, coping strategies and other aspects of classroom community life which could be analyzed using the presented model in her developing ethnographical project. Conceptualizing school classroom as distinct social group with its own dynamics, this paper discusses the advantages of interactionist perspective reflecting the drawbacks of prevailing theories of cultural and social reproduction in education. This paper was supported by the Czech Science Foundation, under the terms of the research project „Educational Strategies of Migrants and Ethnic Minority Youth“ (P404/12/1487).
Návaznosti
GAP404/12/1487, projekt VaVNázev: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 13:45