Detailed Information on Publication Record
2013
Časoprostorové modely nákupního chování české populace
KUNC, Josef, Jaroslav MARYÁŠ, Petr TONEV, Bohumil FRANTÁL, Tadeusz SIWEK et. al.Basic information
Original name
Časoprostorové modely nákupního chování české populace
Name in Czech
Časoprostorové modely nákupního chování české populace
Name (in English)
Spatio-temporal models of the czech population shopping behaviour
Authors
KUNC, Josef, Jaroslav MARYÁŠ, Petr TONEV, Bohumil FRANTÁL, Tadeusz SIWEK, Marián HALÁS, Pavel KLAPKA, Zdeněk SZCZYRBA and Veronika ZUSKÁČOVÁ
Edition
1. elektron. vydání. Brno, 194 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-210-6465-2
Keywords (in Czech)
nákupní chování; dojížďka za nákupy; časoprostorové modely; nákupní centra; česká popupace; Česká republika
Keywords in English
shopping behaviour; commuting for shopping; spatio-temporal models; shopping centres; czech population; Czech Republic
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 24/2/2015 16:34, Mgr. Jana Dykastová
V originále
Český maloobchod prochází obdobím největších změn v celé své historii. Na kapacitní i kvalitativní nedostatečnost odvětví z konce 80. let minulého století navázala v první polovině let devadesátých etapa atomizace, podpořená malou privatizací, kdy se počet maloobchodních jednotek za deset let zvýšil dvojnásobně na téměř 100 tisíc. Od 2. poloviny 90. let začaly ve větší míře pronikat na tuzemský trh zahraniční řetězce a český maloobchod se velmi rychle internacionalizoval. Vstup zahraničního kapitálu byl dominantní, domácí subjekty nebyly reálně konkurenceschopné. Pokračovala transformace maloobchodu, jehož sítová struktura se opírala o stále větší počet velkoplošných maloobchodních jednotek (super a hypermarkety, diskonty), objevila se první nákupní centra. Předložená publikace nabízí čtenářům hlavní výsledky projektu „Časoprostorová organizace denních urbánních systémů: analýza a hodnocení vybraných procesů“. Denní rytmus obyvatel zde není primárně vázán na pohyb za prací, ale je modifikován dojížďkou za službami a specificky za maloobchodem, resp. je dotvářen novými formami nákupního chování. V první části textu je představen teoretický základ nákupního chování jako sociálně-prostorového fenoménu, dále navazuje transformace českého maloobchodu a fenomén nákupních center. Druhá část práce je založena na výsledcích rozsáhlých šetření v modelových aglomeracích Brna a Olomouce.
In English
Czech retail trade has been undergoing a period of greatest changes in all of its history. The capacity and quality insufficiency of the sector at the end of the 1980s was followed in the early 1990s by a stage of atomization incited by small-business privatization; the number of retailing units grew twofold to almost 100,000 within this period. Foreign retail chains started to penetrate the domestic market in the second half of the 1990s and the Czech retail trade has rapidly become internationalized. Foreign capital entry was dominant; domestic companies and businesses were not actually able to compete. The retailing network transformation continued – its network structure was based on increasingly larger numbers of large-scale retailing units (super and hypermarkets, discount shops); the first shopping centers appeared.
Links
IAA301670901, research and development project |
|