B 2013

Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem

ČERNÁ, Alena, Lenka DĚDKOVÁ, Hana MACHÁČKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ, David ŠMAHEL et. al.

Basic information

Original name

Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem

Name (in English)

Cyberbullying: A guide to a new phenomenon

Authors

ČERNÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka DĚDKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and David ŠMAHEL (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, 152 pp. Psyché, 2013

Publisher

Grada

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14230/13:00088981

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-247-4577-0

Keywords (in Czech)

Kyberšikana; kontext kyberšikany; online obtěžování; adolescence

Keywords in English

Cyberbullying; cyberbullying context; online harrasment; adolescence

Tags

Změněno: 4/5/2017 09:07, Ing. Alena Raisová

Abstract

V originále

Kniha představuje relativně nový společenský jev, jemuž se v současnosti dostává velké pozornosti ve školství, v médiích i v akademickém světě. Čtenář se seznámí s jevy, které s kyberšikanou souvisejí (agrese a agresivní chování), s rozdíly oproti tradiční (školní) šikaně a s tím, jak je tato nová forma šikany formována specifickým charakterem online prostředí. Prostor je věnován i kyberšikaně v českém a světovém kontextu a jejímu mediálnímu obrazu. Podrobně jsou představeny charakteristiky jejích aktérů – obětí, agresorů i přihlížejících. Pozornost je upřena též na možné dopady kyberšikany a na způsoby, jakými se s ní její oběti vyrovnávají. Závěrečná část knihy je zaměřena na možnosti prevence a zvládání tohoto jevu na individuální, rodinné a institucionální rovině.

In English

The book presents relatively new phenomenon that is currently being given a lot of attention in media, academia and by schools. The reader is provided with an insight into topics related to cyberbullying and online harassment, such as aggression, traditional (school) bullying and how is this form of online bullying formed by online environment itself. The authors also discuss prevalence of cyberbullying in Czech and international contexts and the portrayal of cyberbullying in nowadays media. The social dynamic of cyberbullying and traditional bullying is described on the level of victims, aggressors and bystanders, as well as possible impact of cyberbullying on its victims and coping strategies they employ. The final part of the book focuses on possible prevention and intervention strategies on the individual, family as well as institutional levels.

Links

GAP407/11/0585, research and development project
Name: Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
Investor: Czech Science Foundation, Risks of Internet Use for Children and Adolescents
LD11008, research and development project
Name: Copingové strategie kyberšikany u adolescentů (Acronym: CSKA)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR