Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1130055, author = {Mareš, Jiří and Ježek, Stanislav}, article_location = {Praha}, article_number = {3}, keywords = {universities; quality of teaching; educational accountability; external assessment; summative assessment; student participation; methodological issues}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Externí hodnocení kvality výuky na vysokých školách využívající názory studentů}, volume = {63}, year = {2013} }
TY - JOUR ID - 1130055 AU - Mareš, Jiří - Ježek, Stanislav PY - 2013 TI - Externí hodnocení kvality výuky na vysokých školách využívající názory studentů JF - Pedagogika VL - 63 IS - 3 SP - 301-327 EP - 301-327 PB - Univerzita Karlova SN - 00313815 KW - universities KW - quality of teaching KW - educational accountability KW - external assessment KW - summative assessment KW - student participation KW - methodological issues N2 - V přehledové studii autoři přibližují pojem externí hodnocení kvality práce vysoké školy a upozorňují na dva možné přístupy: akcentování odpovědnosti (accoutability), kdy hodnocení provádějí lidé mimo vysokou školu anebo zlepšování (improvement), kdy si hodnocení provádí vysoká škola sama. Připomínají celosvětový kontext takového snažení (INQAAHE - International Network for Quality Assurance Agecies in Higher Education) a evropský kontext (EAQAHE – European Association for Quality Assurance Agecies in Higher Education). Uvádějí, že do externího hodnocení kvality práce vysoké školy se zapojují také studenti (jako členové národních agentur, jako členové expertních týmů v terénu, jako posuzovatelé kvality práce vlastní vysoké školy). Tato studie staví na třetí možnosti. Posuzování kvality může probíhat na šesti rozdílných úrovních: hodnocení učitele, katedry, fakulty, skupiny fakult stejného zaměření, univerzity, všech vysokých škol v daném státě. Předkládaná studie se soustřeďuje na celostátní úroveň a z toho plyne, že musí jít o sumativní hodnocení, které se opírá o zkušenosti studentů s výukou na katedře a univerzitě (hodnocení typu DUE – Departmental and University Experiences). Studie bilancuje vlivy, jež ohrožují validitu měření. Shrnuje poznatky zahraničních výzkumů o velikosti rozdílů mezi vysokými školami v jednom státě a zamýšlí se nad možným využitím výsledků sumativního hodnocení ER -
MAREŠ, Jiří and Stanislav JEŽEK. Externí hodnocení kvality výuky na vysokých školách využívající názory studentů (External evaluation of the quality of teaching at universities using student evaluations). \textit{Pedagogika}. Praha: Univerzita Karlova, 2013, vol.~63, No~3, p.~301-327. ISSN~0031-3815.
|