HORÁKOVÁ, Martina. A Lesson to Be Learned: Reclaiming the Region in Eden Robinson's *Monkey Beach*. In Otrísalová, Lucie; Martonyi, Éva. Variations on Community : The Canadian Space. Brno: Central European Association for Canadian Studies. s. 137-147. ISBN 978-80-210-6404-1. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název A Lesson to Be Learned: Reclaiming the Region in Eden Robinson's *Monkey Beach*
Autoři HORÁKOVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, Variations on Community : The Canadian Space, od s. 137-147, 11 s. 2013.
Nakladatel Central European Association for Canadian Studies
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00070196
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-6404-1
Klíčová slova česky Eden Robinson; Monkey Beach; postkoloniální Gotika
Klíčová slova anglicky Eden Robinson; Monkey Beach; postcolonial Gothic
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 23. 2. 2018 13:02.
Anotace
Eden Robinson's first novel Monkey Beach (2000) offers a complex representation of contemporary Indigeneity in Canada. Set on the northwest coast of British Columbia, it has often been read as an example of northern postcolonial Gothic, a genre operating mainly through the tropes of haunting in the context of a settler nation. This article aims to analyze the ways in which Robinson reclaims the region of the Haisla nation, particularly through "lessons" dispersed throughout the texts: they are geography "lessons" inviting the readers to re-assess the spatial markers of the territory that belongs to the Other and that has been exploited by the colonizers. Second, they are "lessons" in traditional Haisla knowledge that, by openly competing with popular culture references, also make readers aware of a profound cultural difference and thus defamiliarize the cultural space in question. And lastly, they are "lessons" in Indigenous spirituality that, by turning the ghosts and monsters into a familiar part of everyday Haisla reality, bring home the novel's implicit critique of Western skepticism and spiritual emptiness.
Anotace česky
První román kanadské domorodé spisovatelky Eden Robinsonové Monkey Beach je často interpretován jako ukázka žánru tzv. postkoloniálního gotického románu, žánru, který operuje převážně s metaforou navracejících se přízraků minulosti-zejména podob násilné kolonizace v tzv. osídleneckých koloniích Nového světa. Tento článek analyzuje způsoby, jakými Robinsonová přepisuje a přivlastňuje si region svých předků kmene Haisla pomocí jakýchsi metaforických "lekcí": jsou to lekce z geografie, tradičních kulturních kmenových praktik a tradiční spirituality, díky nimž čtenář prožívá efekt odcizení a je nucen si uvědomovat hluboké kulturní rozdíly a implicitní kritiku vyprázdněnosti západní společnosti.
Návaznosti
MUNI/A/0868/2012, interní kód MUNázev: Nové směry v anglofonním jazykovědném a literárním výzkumu (Akronym: NDALLR)
Investor: Masarykova univerzita, Nové směry v anglofonním jazykovědném a literárním výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 03:46