HORÁKOVÁ, Martina. A Lesson to Be Learned: Reclaiming the Region in Eden Robinson's *Monkey Beach*. In Otrísalová, Lucie; Martonyi, Éva. Variations on Community : The Canadian Space. Brno: Central European Association for Canadian Studies, 2013, p. 137-147. ISBN 978-80-210-6404-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name A Lesson to Be Learned: Reclaiming the Region in Eden Robinson's *Monkey Beach*
Authors HORÁKOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Variations on Community : The Canadian Space, p. 137-147, 11 pp. 2013.
Publisher Central European Association for Canadian Studies
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00070196
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-6404-1
Keywords (in Czech) Eden Robinson; Monkey Beach; postkoloniální Gotika
Keywords in English Eden Robinson; Monkey Beach; postcolonial Gothic
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Changed: 23/2/2018 13:02.
Abstract
Eden Robinson's first novel Monkey Beach (2000) offers a complex representation of contemporary Indigeneity in Canada. Set on the northwest coast of British Columbia, it has often been read as an example of northern postcolonial Gothic, a genre operating mainly through the tropes of haunting in the context of a settler nation. This article aims to analyze the ways in which Robinson reclaims the region of the Haisla nation, particularly through "lessons" dispersed throughout the texts: they are geography "lessons" inviting the readers to re-assess the spatial markers of the territory that belongs to the Other and that has been exploited by the colonizers. Second, they are "lessons" in traditional Haisla knowledge that, by openly competing with popular culture references, also make readers aware of a profound cultural difference and thus defamiliarize the cultural space in question. And lastly, they are "lessons" in Indigenous spirituality that, by turning the ghosts and monsters into a familiar part of everyday Haisla reality, bring home the novel's implicit critique of Western skepticism and spiritual emptiness.
Abstract (in Czech)
První román kanadské domorodé spisovatelky Eden Robinsonové Monkey Beach je často interpretován jako ukázka žánru tzv. postkoloniálního gotického románu, žánru, který operuje převážně s metaforou navracejících se přízraků minulosti-zejména podob násilné kolonizace v tzv. osídleneckých koloniích Nového světa. Tento článek analyzuje způsoby, jakými Robinsonová přepisuje a přivlastňuje si region svých předků kmene Haisla pomocí jakýchsi metaforických "lekcí": jsou to lekce z geografie, tradičních kulturních kmenových praktik a tradiční spirituality, díky nimž čtenář prožívá efekt odcizení a je nucen si uvědomovat hluboké kulturní rozdíly a implicitní kritiku vyprázdněnosti západní společnosti.
Links
MUNI/A/0868/2012, interní kód MUName: Nové směry v anglofonním jazykovědném a literárním výzkumu (Acronym: NDALLR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/10/2024 02:22