D 2012

UPLATNĚNÍ AKTIVIZAČNÍCH METOD VE VÝUCE TĚLESNÉ VÝCHOVY NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH

PŘIKRYLOVÁ, Lenka, Šárka MALEŇÁKOVÁ and Vlasta VILÍMOVÁ

Basic information

Original name

UPLATNĚNÍ AKTIVIZAČNÍCH METOD VE VÝUCE TĚLESNÉ VÝCHOVY NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH

Name in Czech

UPLATNĚNÍ AKTIVIZAČNÍCH METOD VE VÝUCE TĚLESNÉ VÝCHOVY NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH

Name (in English)

Application activation methods in physical education in primary schools

Authors

PŘIKRYLOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution), Šárka MALEŇÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Vlasta VILÍMOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

V Tribunu EU vydání první. Brno, Soubor referátů z mezinárodního semináře konaného 11.4. - 13.4.2012 Kolektiv autorů, p. 9-13, 5 pp. 2012

Publisher

Tribun EU s. r. o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14510/12:00074822

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-263-0248-3

Keywords (in Czech)

aktivizační metody, učitel, klíčové kompetence, rámcově vzdělávací program, tělesná výchova

Keywords in English

activation methods; teacher; core competencies; general education program; Physical Education

Tags

Změněno: 25/3/2015 16:04, PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.

Abstract

V originále

Výuka je náročný a zdlouhavý proces, který představuje hlavní náplň učitelského povolání.Pro úspěšnost školské reformy je zapotřebí, aby učitelé vkládali do výuky inovativní prvky a využívali rozmanité vyučovací metody k naplnění všech cílů vzdělávání. Pedagog by měl volit metodické postupy tak, aby žáci získávali poznatky vlastními aktivitami prostřednictvím vhodných výukových metod. Správně vyprojektovaná výuka s použitím aktivizujících metod výuky rozvíjí u žáků požadované klíčové kompetence. V našem výzkumném šetření, uskutečněném na základních školách, jsme pomocí dotazníku hledali odpověď na to, zdali učitelé tělesné výchovy znají metody aktivního učení a které z vybraných metod uplatňují ve svých hodinách. Námi realizované šetření ukazuje, že učitelé tělesné výchovy většinou metody aktivního učení znají a vybrané metody se snaží uplatňovat ve svých hodinách.

In English

Teaching is a difficult and long process which constitutes of the core of the teaching profession. School reform requires teachers to put their learning into innovative features and use a variety of teaching methods to meet all the objectives of education. Teachers should choose methodologies so that students acquire knowledge of their own activities through appropriate teaching methods. Well-designed lessons using activating methods for pupils develop the required core competencies. In our research study performed at elementary school we are using a questionnaire on what teachers of physical education have knowledge about active learning methods and how they apply these methods in their classes. Our realized investigation shows that teachers of physical education know the active learning methods and some methods of trying to implement in their classes.