Výuka angličtiny v oboru Nutriční terapeut Využití autentických materiálů pro kultivaci jazykových dovedností Osnova • Úvod 1. Odborné články a přednášky jako zdroj informací 2. Kontroverzní témata z oboru a jejich využití 3. Implementace e-learningové podpory • Závěr Úvod Inovace: • Obory Nutriční terapeut a Zdravotní laborant • Obsah výuky a e-learning • Jazykové znalosti i dovednosti Důvody: • Specifičnost oboru • Budoucí praxe • Následné studium Důležité jazykové oblasti • Výstupní znalost: B2 dle ERR • Komunikace: nutriční terapeut s klientem/pacientem • Terminologie: oblast medicíny a výživy • Specifické žánry: abstrakt, prezentace, motivační dopis • Dovednosti: diskuze, konzultace, argumentace Odborné články • Publikované lékařské zprávy s tématikou z oboru • Popis patologického stavu nebo traumatu u pacienta • Vhodné pro cvičení typu „cloze test“ • Analýza typických gramaticko-lexikálních struktur Konvenční jazyk lékařských zpráv: gramatika • Pasivum: We found that the patient had diabetes. The patient was found to have diabetes. • Metonymie: We examined her hip movement, which was normal. Examination showed normal hip movement. • Existenční vazby: We did not find any evidence of infection. There was no evidence of infection. Konvenční jazyk lékařských zpráv: lexikum • Kolokace: family/social/past medical history, a 30-yearold Caucasian male • Slovesné vazby: patient was admitted to/presented with/was referred to • Předložkové vazby: on examination, upon admission, within normal limits Ukázka Odborné přednášky • Video přednášky z oboru věda o výživě: Nutrition Made Clear, The Myths of Nutrition and Fitness, Understanding the Human Body • Odborná témata: Facts on Fiber, HeartHealthy Lifestyle, Nutrition and Cancer Prevention • Přednášející: univerzitní profesoři • Účel: zdroj informací pro vlastní prezentace Kontroverzní témata • Témata: Is obesity a disease? Should people become vegetarian? Is drinking milk healthy for humans? • Účel: vhodný materiál pro diskuze, argumentace • Domácí příprava: čtení argumentů pro a proti – webovská stránka http://www.procon.org Mindmapping OBESITY CAUSES • sedentary lifestyle (lack of exercise, time spent with PC/TV, ...) • poor eating habits (junk food, overeating, fast food, ...) DEFINITION • body mass index • difference between overweight/obesity RISKS • psychological (poor self image, depression, ...) • physical (stress on joints, lethargy, ...) TREATMENT • pharmacological (weight-loss medication, appetite suppressants,...) • surgery (liposuction, gastric bypass,...) PREVENTION • role of education • balanced diet E-learning Kombinace 2 přístupů: • Procvičování terminologie z oboru Všeobecného lékařství a Nutriční terapie • Procvičování testových otázek dle nového systému jazykového testování Nyní: interaktivní osnova + tzv. oživené texty V plánu: dril v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MUNI) E-learning Zdroje pro poslech: • HOWDINI (www.howdini.com) • HEALTHINATION (www.healthination.com) • HEALTHGURU (www.healthguru.com) Většinou lze stáhnout z YOUTUBE. E-learning Zdroje pro terminologii (gram-lex): • Učebnice lékařské terminologie a výživy pro VŠ studenty na anglo-amerických univerzitách (např. Medical Terminology for Health Professions) Zdroje pro čtení: • CNN Health (www.cnn.com/HEALTH/) • BBC Health (www.bbc.co.uk/news/health/) • The New York Times Health News (www.nytimes.com/pages/health/) E-learning – ukázka Listening • Open-ended questions What is the basic treatment for GERD? The most important is ___________. • Multiple choice Stable angina usually occurs after a. hard work. b. intensive exercise. c. drinking a lot. d. having a rest. Reading • True-false Four-fifths of all the stomach cancer patients in the UK die within the first five years. T F • Gapped text Unfortunately, in more than 25 percent of cases studied, such prescriptions are useless because the infection stems from a virus, which cannot be treated with antibiotics. ___________. For example, these types of drugs kill more of the "good" bacteria found in our bodies ... E-learning – ukázka Gram-Lex • Cloze test Diarrhea can ___________ in many ways because it has many potential causes. Most cases of diarrhea are ___________ by some type of infection. • Multiple choice The colon is divided ___________ three parts – the ascending, transverse, and descending colon. a. in, b. on, c. into, d. onto • Word formation Gastritis is a common ___________ of the stomach lining that is often caused by the bacterium Helicobacter pylori. (INFLAME) • Sentence transformation Dr. Hanson was treating the patient for rhinitis. The patient ___________ by Dr. Hanson for rhinitis. Závěr Inovace kurzu AJ pro obor Nutriční terapeut: • Využití odborných článků – lékařské zprávy • Odborné přednášky – zdroj informací • Kontroverzní témata – diskuze, argumentace • E-learning – terminologie a testové otázky Zdroje • ANDING, R. H.: Nutrition Made Clear. The Teaching Company, Chantilly, 2009. ISBN: 978- 1598036060 • CHALASANI, S.; FISCHER, J.: South Beach Diet associated ketoacidosis: a case report. In: Journal of Medical Case Reports. [online]. 2008, 2:45 [accessed 2013-08-25]. Available from WWW: • EHRLICH, A.; SCHROEDER, C. L.: Medical Terminology for Health Professions. Delmar Cengage Learning, Clifton Park, 2009. ISBN 978-1-4180-7252-0 • JONES, B. D.: Comprehensive Medical Terminology. Thomson Delmar Learning, Clifton Park, 2008. ISBN 978-1-4180-3920-2 • Pros and Cons of Controversial Issues [online]. ProCon.org, Santa Monica [accessed 2013-08-20]. Available from WWW: • Study Materials – Fall 2013 [online]. Information System of Masaryk University, Brno, 2013 [accessed 2013-08-27]. Available from WWW: https://is.muni.cz/el/1411/ podzim2013/BVAJ0121/index.qwarp • THIERER, N.; NELSON, D.; WARD, J. K.; YOUNG, L. T.: Medical Terminology. Language for Health Care. McGraw-Hill, New York, 2010. ISBN 978-0-07-337472-7