C 2013

The Scenotest: A Special Type of Play Therapy in the Projective Diagnostics Context

HUMPOLÍČEK, Pavel

Basic information

Original name

The Scenotest: A Special Type of Play Therapy in the Projective Diagnostics Context

Name in Czech

Scénotest: Speciální typ hrové terapie v kontextu projektivní diagnostiky

Authors

HUMPOLÍČEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. New Delhi, Psychological Interventions of Mental Disorders, p. 315-331, 17 pp. Psychological Interventions of Mental Disorders, 2013

Publisher

Sarup Book Publishers PVT. LTD

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

India

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/13:00070266

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-81-7625-911-8

Keywords (in Czech)

forenzní psychologie; poruchy osobnosti; diagnostika hrou; hrová terapie; Scénotest; von Staabs

Keywords in English

forensic psychology; personality disorder; play diagnostics; play therapy; The Scenotest; von Staabs

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 1/4/2014 07:48, PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Abstract

V originále

The Scenotest is an inspirational device used in psychotherapy and diagnostics (especially when assessing personality and social relations in children). It is one of the specific methods of Central-European psychology, widely used especially in German-speaking countries. The paper will sum up the basic information about this method, drawing partly on Ermert (1997), von Staabs (1991) and others, and partly on the author's own research and experience from his clinical practice. The paper discusses the Scenotest method, its functions, possible ways of analysing the process of constructing the scene and the scene itself. It further describes the parameters of formal and content analysis. The paper also presents a clinical and exploratory research, conducted with the aim to examine the specificities of the formal-content analysis of Scenotest as a means for assessing adults with asocial personality disorder. The research results show there are distinctive characteristics in the scenes constructed by individuals with asocial personality disorder. In the scenes, there is an evident high degree of aggression, topic perseveration, anxiety, higher symbolic coefficient and phallic syndrome. Further, the scenes reveal the need for marking-off, proportioning and an emphasis on edges and margins. From the perspective of formal analysis gander, fox, stork and train were the most frequently used figures by the research sample.

In Czech

Scénotest je inspirativní nástroj užívaný v psychoterapii I diagnostic (především v diagnostice osobnosti a sociálních vztahů v dětském věku). Je jednou ze specifických středoevropských metod, široce rozšířenou zejména v německy mluvících zemích. Kapitola sumarizuje základní informace o metodě, vycházeje z publikací Ermertové (1997), von Staabsové (1991) a dalších, a z autorových vlastních zkušeností (z výzkumu i praxe). Kapitola se zaměřeuje na funkce, možné způsoby analýz a další potřebné informace pro aplikaci Scénotestu. Kapitola dale popisuje i výzkum popisující spcifika formální a obsahové analýzy Scénotestu u diagnostiky poruch osobnosti. Výzkum popisuje rozdíly ve stavbách scén u osob s touto diagnózou. Ve scénách jsou například rozdíly v projevech agresivity, perseverace, úzkosti či zvýšených symbolických obsahů a projevů tzv. falického syndromu. Z pohledu formální analýzy pak byly vice užívány houser, liška, čáp či vlak.