HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Hastábhinaja : gesta rukou v tradičním divadelním umění Indie (Hastabhinaya : Hand Gestures in Traditional Theatre Art of India). Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 236 pp. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta ; č. 419. ISBN 978-80-210-6406-5. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hastábhinaja : gesta rukou v tradičním divadelním umění Indie
Name (in English) Hastabhinaya : Hand Gestures in Traditional Theatre Art of India
Authors HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Vyd. 1. Brno, 236 pp. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta ; č. 419, 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00066553
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-6406-5
Keywords (in Czech) Indické divadlo; abhinaja; hastabhinaja; gesta rukou; mudra; kúdijáttam; kathakali; Nátjašástra; Hastalakšanadípika; Gópal Vénu; interkulturní divadlo
Keywords in English Indian theatre; abhinaya; ; hastabhinaya; hand gestures; mudras; kutiyattam; kathakali; Natyasastra; Hastalakshanadeepika; Gopal Venu;intercultural theatre
Tags Munipress, munipress-propagace, rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 9/4/2014 14:14.
Abstract
Kniha s názvem "Hastábhinaja. Gesta rukou v tradičním divadelním umění Indie" se zabývá tradičním indickým herectvím. Zaměřuje se na specifickou formu komunikace herce s divákem – na komunikaci prostřednictvím muder, jež jsou zpravidla charakterizovány jako symbolické pozice rukou. Hlavním cílem monografie bylo pojednat o tom, na jakých principech se vyjadřování prostřednictvím muder v performančních aktivitách Indie zakládá. V knize je prověřována teze, že v případě muder jde o komunikaci mezi jevištěm a hledištěm prostřednictvím svébytného jazykového systému, který je schopen vyjádřit jakoukoli myšlenku i emoci. Výsledky výzkumu v této oblasti jsou založeny na staroindické i novodobé divadelní literatuře v sanskrtu, angličtině, případně francouzštině, především na poetikách a hereckých manuálech, a na současné praxi tradičního indického divadla či tanečních forem, kterou autorka zkoumala v rámci výzkumné cesty po Indii – ponejvíce praxe kéralských divadelních aktivit, zejména divadla kúdijáttam a kathakali.
Abstract (in English)
The book entitled "Hastabhinaya. Hand gestures in traditional theatre art of India" deals with traditional Indian acting style, particularly with hand gestures. Its focus lies in a specific form of actor-spectator communication – the communication carried out with by means of mudras, or symbolic hand positions. The aim of the book consists in defining of the principles of this mode of communication within performance activities of India. The book also verifies the proposition that mudras create autonomous language system by which every single thought or emotion can be expressed. The research is based on ancient and also contemporary theatre literature in Sanskrit, English or French, most of all on poetics and acting manuals, and on contemporary practice of traditional theatre or dance in India. The most important sources of the research were the kootiyattam and kathakali theatre.
Links
GAP409/11/1082, research and development projectName: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Czech Science Foundation, Czech Structuralist Thought on Theatre: Context and Potency
PrintDisplayed: 20/4/2024 06:27