J 2012

Lexical bundles in academic texts by non-native speakers

DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga

Basic information

Original name

Lexical bundles in academic texts by non-native speakers

Name in Czech

Lexikální svazky v akademických textech nerodilých mluvčích

Authors

DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga (100 Bulgaria, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno Studies in English, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 0524-6881

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00074833

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

lexikální svazky; žánr; akademický diskurz; diplomové práce; mezikulturni variace; koherence

Keywords in English

lexical bundles; genre; academic discourse; diploma thesis; cross-cultural variation; coherence

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/9/2019 12:37, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

The paper is concerned with the use of lexical bundles in non-native speaker academic discourse. Lexical bundles are seen as a major component in coherent linguistic production and an essential aspect of the shared knowledge of a professional discourse community. The investigation is carried out on a corpus of diploma theses written by Czech students of English with the aim of finding out to what extent the authors of diploma theses use the different functional types of lexical bundles typical of expert academic discourse. While addressing the issues of accuracy, first language interference and the role of different functional types of bundles in coherent discourse production, the author also considers some approaches to teaching genre- and discipline-specific lexical bundles.

In Czech

Článek se zabývá lexikálními svazky v akademickém diskurzu nerodilých mluvčích. Lexikální svazky jsou považovány za důležitý aspekt koherentního použití jazyka a sdílených znalostí profesní diskurzní komunity. Studie zkoumá korpus diplomových prací českých studentů angličtiny a má za cíl zjistit, zda nerodilí mluvčí používají všechny funkční typy lexikálních svazků, které se vyskytují v diskurzu rodilých mluvčích. Článek se zabývá otázkami jazykové správnosti, vlivu rodilého jazyka a rolí funkčních kategorií lexikálních svazků v koherentním diskurzu, dále pak zvažuje různé přístupy pro výuku lexikálních svazků typických pro daný žánr, či disciplínu.