MUSILOVÁ, Martina. Stanislavskij znovukříšený. K duchovním kořenům jeho tvorby. Divadelní revue. Institut umění - Divadelní ústav, 2013, vol. 24, No 2, p. 35-49. ISSN 0862-5409.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stanislavskij znovukříšený. K duchovním kořenům jeho tvorby
Authors MUSILOVÁ, Martina.
Edition Divadelní revue, Institut umění - Divadelní ústav, 2013, 0862-5409.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Keywords (in Czech) Stanislavskij, divadlo, duchovnost
Keywords in English Stanislavski, theatre, spirituality
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martina Musilová, Ph.D., učo 107083. Changed: 15/10/2021 14:13.
Abstract
Studie je věnována duchovním kořenům tvorby K. S. Stanislavského, které se odrazily v ideovém zaměření MCHTu a jeho studií, dramaturgii a nejpodstatněji v Stanislavského „systému“ herecké tvorby. Vedle ideje divadla-chrámu Richarda Wagnera, která stála u zrodu MCHTu, hrálo velkou roli tolstojovské hnutí, jehož ducha vnesl do Prvního studia MCHTu L. A. Suleržickij. Se symbolistickou mystickou dramatikou počátku 20. století jsou spojeny Stanislavským používané pojmy podvědomí, vědomí a nadvědomí. Jogínská inspirace a texty amerického jogína Ramacharaky měly vliv na koncipování pojmů okruh pozornosti, jevištní pozornost, veřejná samota a vyzařování a vzařování. Za stěžejní pro porozumění pojmu „Já jsem“ („Я есмь“) a s ním spojenými pojmy herectví prožívání a nadúkol (svěrchzadača) je třeba pokládat filozofické texty Vladimira Solovjova.
Abstract (in English)
The article discusses the spiritual roots of the work of K. S. Stanislavski, which were reflected in the ideological orientation of MCHAT (Moscow Artistic Theatre) and its dramaturgy, while focusing specifically in Stanislavski’s system of acting. Besides Wagner’s idea of theatre-astemple the decisive role during the formative years of MCHAT was played by the Tolstoi movement, advocated by L. A. Sulerzhistski. The symbolistic, mystical dramaturgy of the beginning of the 20th century is typical of the reflections of the notions of the subconscious, conscious and superconscious, as used by Stanislavski, The yoga teaching and the texts by the American yoga master Ramacharaky influenced the formation of the concepts such as circle of attention, concetration, public solitude, emanation and manation. The philosophical texts by V. Solovyov are considered crucial for the understanding of the concept of “I am” („Я есмь“), and the related concepts of acting as experience and “supertask” (“svyerchzadatscha”).
PrintDisplayed: 24/4/2024 21:44