Detailed Information on Publication Record
2013
Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády
KOLEJKA, JaromírBasic information
Original name
Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády
Name in Czech
Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády
Name (in English)
Suggestions and inspirations from iGeo2013
Authors
Edition
BIOLOGIE, CHEMIE, ZEMĚPIS Časopis pro výuku na základních a středních školách, Praha, SPN - pedagogické nakladatelství, a.s. 2013, 1210-3349
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Earth magnetism, geodesy, geography
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
geografická olympiáda - vzdělávání - výsledky - dovednosti
Keywords in English
geographic competition - education - results - abilities
Tags
Reviewed
Změněno: 5/12/2013 20:26, prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
V originále
V bývalé japonské metropoli Kjóto se na počátku srpna již po desáté setkaly reprezentační týmy nejlepších mladých středoškolských geografů. Soutěže iGeo 2013 se zúčastnilo 32 čtyřčlenných týmů tvořených nejlepšími reprezentanty svých zemí. Českou republiku zastupovali Jan Kozák (Gymnázium Cheb), Dominik Mazel (Gymnázium a ZUŠ Šlapanice), Bruno Jurášek (Gymnázium J. Gutha-Jarkovského, Praha), Matěj Vaněk (Gymnázium Frýdek-Místek). Česká reprezentace v mezinárodní konkurenci vcelku dobře obstála a přivezla dvě bronzové medaile (Kozák, Jurášek), přičemž třetí bronzová medaile (Vaněk) unikla jen nepatrným rozdílem bodů. Výsledky vcelku dobře reprezentují stav geografického vzdělávání na středních školách v ČR. Zřetelně převažuje vzdělávání směrem k získání znalostí (regionálně deskriptivních, obecně faktografických, terminologických apod.), zatímco dovednostní stránka velice zaostává. Ačkoliv stávající program výuky zeměpisu na ZŠ a SŠ dává učitelům široký prostor k formulování vlastního stylu a v podstatě i obsahu výuky, terénní a syntetická geografická práce je spíše vzácností. Přitom v nich spočívá jádro „každodenní“ užitečnosti zeměpisu jako disciplíny, která má pomoci správné orientaci a rozhodování v území (ať již operativně, krátkodobě, nebo dlouhodobě).
In English
V bývalé japonské metropoli Kjóto se na počátku srpna již po desáté setkaly reprezentační týmy nejlepších mladých středoškolských geografů. Soutěže iGeo 2013 se zúčastnilo 32 čtyřčlenných týmů tvořených nejlepšími reprezentanty svých zemí. Českou republiku zastupovali Jan Kozák (Gymnázium Cheb), Dominik Mazel (Gymnázium a ZUŠ Šlapanice), Bruno Jurášek (Gymnázium J. Gutha-Jarkovského, Praha), Matěj Vaněk (Gymnázium Frýdek-Místek). Česká reprezentace v mezinárodní konkurenci vcelku dobře obstála a přivezla dvě bronzové medaile (Kozák, Jurášek), přičemž třetí bronzová medaile (Vaněk) unikla jen nepatrným rozdílem bodů. Výsledky vcelku dobře reprezentují stav geografického vzdělávání na středních školách v ČR. Zřetelně převažuje vzdělávání směrem k získání znalostí (regionálně deskriptivních, obecně faktografických, terminologických apod.), zatímco dovednostní stránka velice zaostává. Ačkoliv stávající program výuky zeměpisu na ZŠ a SŠ dává učitelům široký prostor k formulování vlastního stylu a v podstatě i obsahu výuky, terénní a syntetická geografická práce je spíše vzácností. Přitom v nich spočívá jádro „každodenní“ užitečnosti zeměpisu jako disciplíny, která má pomoci správné orientaci a rozhodování v území (ať již operativně, krátkodobě, nebo dlouhodobě).