KOLEJKA, Jaromír. Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády (Suggestions and inspirations from iGeo2013). BIOLOGIE, CHEMIE, ZEMĚPIS Časopis pro výuku na základních a středních školách. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2013, vol. 22, No 5, p. 243-246. ISSN 1210-3349.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády
Name in Czech Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády
Name (in English) Suggestions and inspirations from iGeo2013
Authors KOLEJKA, Jaromír.
Edition BIOLOGIE, CHEMIE, ZEMĚPIS Časopis pro výuku na základních a středních školách, Praha, SPN - pedagogické nakladatelství, a.s. 2013, 1210-3349.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) geografická olympiáda - vzdělávání - výsledky - dovednosti
Keywords in English geographic competition - education - results - abilities
Tags competition, education in geography, geographic olympiad
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc., učo 1107. Changed: 5/12/2013 20:26.
Abstract
V bývalé japonské metropoli Kjóto se na počátku srpna již po desáté setkaly reprezentační týmy nejlepších mladých středoškolských geografů. Soutěže iGeo 2013 se zúčastnilo 32 čtyřčlenných týmů tvořených nejlepšími reprezentanty svých zemí. Českou republiku zastupovali Jan Kozák (Gymnázium Cheb), Dominik Mazel (Gymnázium a ZUŠ Šlapanice), Bruno Jurášek (Gymnázium J. Gutha-Jarkovského, Praha), Matěj Vaněk (Gymnázium Frýdek-Místek). Česká reprezentace v mezinárodní konkurenci vcelku dobře obstála a přivezla dvě bronzové medaile (Kozák, Jurášek), přičemž třetí bronzová medaile (Vaněk) unikla jen nepatrným rozdílem bodů. Výsledky vcelku dobře reprezentují stav geografického vzdělávání na středních školách v ČR. Zřetelně převažuje vzdělávání směrem k získání znalostí (regionálně deskriptivních, obecně faktografických, terminologických apod.), zatímco dovednostní stránka velice zaostává. Ačkoliv stávající program výuky zeměpisu na ZŠ a SŠ dává učitelům široký prostor k formulování vlastního stylu a v podstatě i obsahu výuky, terénní a syntetická geografická práce je spíše vzácností. Přitom v nich spočívá jádro „každodenní“ užitečnosti zeměpisu jako disciplíny, která má pomoci správné orientaci a rozhodování v území (ať již operativně, krátkodobě, nebo dlouhodobě).
Abstract (in English)
V bývalé japonské metropoli Kjóto se na počátku srpna již po desáté setkaly reprezentační týmy nejlepších mladých středoškolských geografů. Soutěže iGeo 2013 se zúčastnilo 32 čtyřčlenných týmů tvořených nejlepšími reprezentanty svých zemí. Českou republiku zastupovali Jan Kozák (Gymnázium Cheb), Dominik Mazel (Gymnázium a ZUŠ Šlapanice), Bruno Jurášek (Gymnázium J. Gutha-Jarkovského, Praha), Matěj Vaněk (Gymnázium Frýdek-Místek). Česká reprezentace v mezinárodní konkurenci vcelku dobře obstála a přivezla dvě bronzové medaile (Kozák, Jurášek), přičemž třetí bronzová medaile (Vaněk) unikla jen nepatrným rozdílem bodů. Výsledky vcelku dobře reprezentují stav geografického vzdělávání na středních školách v ČR. Zřetelně převažuje vzdělávání směrem k získání znalostí (regionálně deskriptivních, obecně faktografických, terminologických apod.), zatímco dovednostní stránka velice zaostává. Ačkoliv stávající program výuky zeměpisu na ZŠ a SŠ dává učitelům široký prostor k formulování vlastního stylu a v podstatě i obsahu výuky, terénní a syntetická geografická práce je spíše vzácností. Přitom v nich spočívá jádro „každodenní“ užitečnosti zeměpisu jako disciplíny, která má pomoci správné orientaci a rozhodování v území (ať již operativně, krátkodobě, nebo dlouhodobě).
PrintDisplayed: 23/5/2024 23:07