Detailed Information on Publication Record
2013
Poznámky ke studiím nových médií
MACEK, JakubBasic information
Original name
Poznámky ke studiím nových médií
Name (in English)
Notes on new media studies
Authors
MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 200 pp. 2013
Publisher
Masarykova Univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14230/13:00066596
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-210-6476-8
Keywords (in Czech)
studia nových médií; mediální studia; digitální média; teorie strukturace
Keywords in English
new media studies; media studies; new media; digital media; theory of structuration
Tags
Reviewed
Změněno: 10/4/2014 13:56, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Kniha se věnuje studiím nových médií – širokému interdisciplinárnímu akademickému metapoli zastřešujícímu společenskovědní výzkum a teoretickou reflexi takzvaných nových médií. Text shrnuje historické a epistemologické kořeny studií nových médií a jejich vývoj a následně formuluje teoretický koncept nových médií. Tento koncept má podobu třídimenzionálního modelu odvozeného z Giddensovy teorie strukturace, přičemž tři jeho dimenze zahrnují užití nových médií (jednání) a technotextuální artefakt a kontexty (coby formy struktur). Koncept by měl sloužit jako neredukcionistický výkladový rámec umožňující teoreticky ukotvenou celostní analýzu nových médií jako komplexního fenoménu utvářeného na úrovních artefaktu, sociálního jednání a každodenních kontextů i širšího kulturního, politického a ekonomického milieu.
In English
The book deals with new media studies – a wide, interdisciplinary meta-field of studies focused on social theory and research of what is commonly referred to as new media. A central goal of the book is to summarize historical and epistemological roots and developments of the meta-field and, consequently, to formulate a theoretically based concept of new media. The concept is conceived as a three-dimensional model derived from Anthony Giddens’ theory of structuration. The three mutually constitutive dimensions of the model include uses of new media (agency), and a techno-textual object and contexts (both playing roles of structures). Such notion of new media should serve as a non-reductionist explanatory framework enabling a theoretically settled, and holistic empirical analysis of new media as complex phenomena constituted on levels of object, social action and wider everyday contexts as well as cultural, political and economical milieu.
Links
GP13-15684P, research and development project |
|