B 2013

Poznámky ke studiím nových médií

MACEK, Jakub

Basic information

Original name

Poznámky ke studiím nových médií

Name (in English)

Notes on new media studies

Authors

MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 200 pp. 2013

Publisher

Masarykova Univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14230/13:00066596

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-6476-8

Keywords (in Czech)

studia nových médií; mediální studia; digitální média; teorie strukturace

Keywords in English

new media studies; media studies; new media; digital media; theory of structuration

Tags

Reviewed
Změněno: 10/4/2014 13:56, Mgr. Martina Dvořáková

Abstract

V originále

Kniha se věnuje studiím nových médií – širokému interdisciplinárnímu akademickému metapoli zastřešujícímu společenskovědní výzkum a teoretickou reflexi takzvaných nových médií. Text shrnuje historické a epistemologické kořeny studií nových médií a jejich vývoj a následně formuluje teoretický koncept nových médií. Tento koncept má podobu třídimenzionálního modelu odvozeného z Giddensovy teorie strukturace, přičemž tři jeho dimenze zahrnují užití nových médií (jednání) a technotextuální artefakt a kontexty (coby formy struktur). Koncept by měl sloužit jako neredukcionistický výkladový rámec umožňující teoreticky ukotvenou celostní analýzu nových médií jako komplexního fenoménu utvářeného na úrovních artefaktu, sociálního jednání a každodenních kontextů i širšího kulturního, politického a ekonomického milieu.

In English

The book deals with new media studies – a wide, interdisciplinary meta-field of studies focused on social theory and research of what is commonly referred to as new media. A central goal of the book is to summarize historical and epistemological roots and developments of the meta-field and, consequently, to formulate a theoretically based concept of new media. The concept is conceived as a three-dimensional model derived from Anthony Giddens’ theory of structuration. The three mutually constitutive dimensions of the model include uses of new media (agency), and a techno-textual object and contexts (both playing roles of structures). Such notion of new media should serve as a non-reductionist explanatory framework enabling a theoretically settled, and holistic empirical analysis of new media as complex phenomena constituted on levels of object, social action and wider everyday contexts as well as cultural, political and economical milieu.

Links

GP13-15684P, research and development project
Name: Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí
Investor: Czech Science Foundation, New and old media in everyday life: media audiences at the time of transforming media uses

Files attached