MACKOVÁ, Alena, Marta FIALOVÁ and Václav ŠTĚTKA. Nová média jako nástroj politické kampaně v České republice: případová studie krajských a senátních voleb 2012 (New media as a tool of political campaigns in the Czech Republic: a case study of the Regional Council and Senate elections 2012). Politologický časopis. Brno: Masarykova univerzita, 2013, vol. 13, No 4, p. 507-525. ISSN 1211-3247.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nová média jako nástroj politické kampaně v České republice: případová studie krajských a senátních voleb 2012
Name (in English) New media as a tool of political campaigns in the Czech Republic: a case study of the Regional Council and Senate elections 2012
Authors MACKOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Marta FIALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Václav ŠTĚTKA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Politologický časopis, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1211-3247.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Politologický časopis
RIV identification code RIV/00216224:14230/13:00070495
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English Political communication; new media; campaign; Senate election; Regional Council election
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 25/4/2014 11:32.
Abstract
Analýza založená na datech o užívání nových médií kandidáty v senátních a krajských volbách v roce 2012 se zaměřením na užívání sociálních médií (Facebook, Twitter a YouTube) a webových stránek kandidáty v těchto volbách. Výsledky ukazují, že mladší kandidáti v regionálních volbách tyto online nástroje užívají extenzivněji než kandidáti starší. Obecně však byla v senátních volbách tato média užívána více. Nejčastěji kandidáti v obou volbách využívali webové stránky a online sociální síť Facebook. V rámci velkých politických stran se mezi kandidáty nenašly přílišné rozdíly, výjimkou jsou pouze kandidáti KSČM, kteří tato média užívají v kampani velmi sporadicky.
Abstract (in English)
The comprehensive analysis was based on a dataset obtained by monitoring the use of various types of new media by candidates, namely traditional websites, blogs and online social networking sites Facebook, Twitter and YouTube. The results show that younger candidates in regional elections engage in online campaigning more intensely than older candidates. The findings also demonstrate that Senate candidates use new media more extensively than candidates for the Regional Council. The most commonly used new media in both types of elections were traditional websites and the online social networking site Facebook. Regarding the candidates’ political affiliations, the analyses came to the conclusion that the usage of new media was generally similar for all major parties with one exception. The candidates from the Communist Party of Bohemia and Moravia used new media very sporadically and, moreover, most of them used no new media platforms at all in either type of election campaign.
Links
EE2.3.20.0184, research and development projectName: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
PrintDisplayed: 3/6/2024 13:37