Detailed Information on Publication Record
2013
Proč nestudovat náboženství : k sociologickému uspořádávání skutečnosti
FUJDA, MilanBasic information
Original name
Proč nestudovat náboženství : k sociologickému uspořádávání skutečnosti
Name (in English)
Why Not Study Religion: On the Sociological Ordering of Reality
Authors
FUJDA, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sociální studia, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1214-813X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/13:00070536
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Émile Durkheim; sociologická teorie; náboženství; sekularizace; moderní sociologie; symetrický přístup; skromná sociologie
Keywords in English
Émile Durkheim; sociological theory; religion; secularization; modern society; symmetrical approach; modest sociology
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 1/4/2014 14:11, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
V tomto článku ukazuji, jakým způsobem koncept náboženství, či lépe řečeno celá konceptuální struktura, která jej obklopuje, znemožňuje analýzu přesně těch fenoménů, které chce sociologie náboženství analyzovat, což má své důsledky pro širší pole sociologie.
In English
In this paper I argue that the concept of religion, or more precisely the whole conceptual structure (composed of interrelated concepts like secular, sacred, rational/irrational, natural/supernatural, science, politics, etc.) surrounding it, is a significant hindrance to the analysis of exactly those things which we want to analyse in the sociology of religion, with results that are theoretically significant for the wider field of sociology. I demonstrate why and how some sociological attempts to bypass such complications by means inherited from the classical theorists fail, and show the importance of the so-called symmetrical approach to make this sociology theoretically relevant again. Such sociology, however, will no longer be sociology of religion. The concept of religion as an analytical category, as I demonstrate, is not compatible with the symmetrical approach.
Links
MUNI/21/FUJ/2011, interní kód MU |
|