Detailed Information on Publication Record
2013
KOMPARACE OSOBNOSTNÍCH CHARAKTERISTIK MEZI VYBRANÝMI JEZDCI DRÁHOVÉ CYKLISTIKY A BMX (BIKROSAŘI)
PACHOLÍK, Viktor, Sylva HŘEBÍČKOVÁ, Michaela JURÁNKOVÁ and Jan MACHBasic information
Original name
KOMPARACE OSOBNOSTNÍCH CHARAKTERISTIK MEZI VYBRANÝMI JEZDCI DRÁHOVÉ CYKLISTIKY A BMX (BIKROSAŘI)
Name in Czech
KOMPARACE OSOBNOSTNÍCH CHARAKTERISTIK MEZI VYBRANÝMI JEZDCI DRÁHOVÉ CYKLISTIKY A BMX (BIKROSAŘI)
Name (in English)
COMPARISON OF PERSONALITY CHARACTERISTICS BETWEEN SELECTED TRACK CYCLIST AND BMX ATHLETES
Authors
PACHOLÍK, Viktor (203 Czech Republic, belonging to the institution), Sylva HŘEBÍČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela JURÁNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan MACH (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
vědecká konference Od výskumu k praxi, 2013
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
Sport and leisure time activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/13:00070547
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
978-80-210-6439-3
Keywords (in Czech)
temperament dáhová cyklistika bikros osobnost
Keywords in English
temperament track cycling bicross personality
Tags
Změněno: 2/5/2014 21:50, Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
V originále
Vlivu aktuálního psychického stavu na sportovní výkon je přisuzován stále větší význam. V přípravě elitních sportovců vrcholné kategorie je fyzická i technická připravenost na téměř totožné úrovni. Genetický potenciál nejen fyzických, ale i mentálních předpokladů tak hraje stále větší význam, zejména v rozhodující roli výkonu a při psychickém tlaku vítězství nebo prohry. V příspěvku předkládáme výsledky výzkumného šetření provedeného u vybraných dráhových cyklistů ČR a širšího reprezentačního výběru bikrosařů. Výzkum byl zaměřen na vybrané charakteristiky osobnosti a aktuální psychické stavy a jejich změny v závislosti na konkrétní soutěži. V příspěvku se primárně zabýváme vlivem osobnosti (temperamentu) na sportovní výkon ve vybraných cyklistických disciplínách. Převažující temperamentový typ (podle Hypokrata) jsme zjišťovali pomocí Testu temperamentu. Druhou metodou byl standardizovaný dotazník SPARO. Při bližším zkoumání každého probanda zvlášť jsme zjistili různé procentuální zastoupení jednotlivých temperamentových typů, s převahou cholerického a sangvinického typu. Jestliže tyto výsledky zobecníme na testovanou skupinu, můžeme říci, že testovaní probandi by svého optimálního výkonu měli dosahovat při krátkých, dynamických a na výbušnost náročných sportovních disciplínách. Tyto výsledky korespondují s preferencí krátkodobé intenzivní zátěže, jako jsou sprintérské výkony v dráhové cyklistice a potřebné dynamické síly při startech u bikrosových závodů.
In English
Influence of the psychical state on sports performance in top sport has emphasized increasingly. Psychical and technical preparedness of professional athletes is almost equal in recent time, therefore actual psychical condition plays an important role. In this paper we present results of the survey research conducted on selected track cycling athletes and bicross racers. The research focuses on selected characteristics of personality, current psychical states and their changes in relation to a particular competition. In the paper we deal with influence of personality characteristics (temperament) on sport performance in chosen cyclist disciplines. Predominating temperament type was examined by temperament test. The second examination method was standardized questionnaire SPARO. We have found different percentage of individual temperament types with predominance of choleric and sangvinic type in closer examination of each proband. Generalizin these results for tested group, the probands would reach their optimal performance in the short, dynamic and explosiveness demanding sports. These results correspond with short-term intensive loading such as sprints in track cycling and dynamic power which is required during bicross race starts