D 2013

Vodní prvky v zahradách „období regentství“ a idea „krásných zahrad“ na Moravě.

KROUPA, Jiří

Basic information

Original name

Vodní prvky v zahradách „období regentství“ a idea „krásných zahrad“ na Moravě.

Name (in English)

Water features in the garden of the "regency period" and the idea of "beautiful gardens " in Moravia.

Authors

Edition

První. Kroměříž, Voda – pramen života. Vodní stavby a vodní prvky v zahradách a parcích. Sborník referátů přednesených na konferenci „Historické zahrady Kroměříž 2013“. p. 34-38, 5 pp. 2013

Publisher

UNESCO Kroměříž-Národní památkový ústav, územní pracoviště v Kroměříži

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-87231-14-2

Keywords (in Czech)

Historické zahrady; voda; baroko; doba regentství

Keywords in English

Historical gardens; water; baroque; the Regent period
Změněno: 23/11/2016 16:14, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se zabývá ohlasem francouzských zahrad doby regentství na Moravě. Novou ideu krásných zahrad ve Francii tehdejší doby si můžeme ukázat na několika typických příkladech: a) nevelké privátní zahrady pařížských paláců jsou sestaveny do řady různorodých parterů, bosketů a stromořadí, mezi nimiž hrají výraznou roli drobné vodní prvky (např. spojený Hôtel de Lassay a Palais Bourbon, vystavěné Pierrem Cailleteau, zvaného „Lassurance“ /1655-1724/ a Jeanem Aubertem /1702-1741/; b) drobné bazény i větší systém vodotrysků vytvářejí dohromady ucelené plochy, které můžeme chápat jako paralely k oblastem bosketů či parterů (např. rozšíření zahrady ve Fontainebleau podle projektu Claude Desgotse /1658-1732/); c) vodní plochy rozmanitých tvarů se někdy rovněž přímo začleňují do tvarů obdélných parterů (např. Hôtel Peyrenc de Moras - Biron, od Jeana Auberta z roku 1727); d) různé výšky dílčích oblastí zahrady nejsou od sebe oddělovány terasami, případně umělým ohrazením (jak tomu bylo dříve), ale jsou sjednocovány a vyrovnávány travnatými svahy (německým termínem „Böschungen“); e) součástí menších částí zahrad kolem vodotrysků bývají též nově budovaná krytá loubí s dřevěnými pavilony (treillage, berceau); f) obecně jsou nahrazovány pevné a umělé materiály (jako kámen, písek, cihlová drť) materiály přírodními (květiny, trávník, dřevo) či efemérními (jako je vodní zrcadlo, vodotrysky různých výšek), neboť je třeba potlačit „umění“ přírodou: „faire céder lart à la nature“.Na Moravě se s ohlasem těchto zahrad setkáváme zejména ve Slavkově u Brna a v Jaroměřicích nad Rokytnou. Studie současně připomíná, že v těchto zahradách hrála důležitou roli receptivní stránka vztahu návštěvníka k zahradě a jejím vodním prvkům.

In English

The study deals with the response of French gardens of the Regency period in the baroque Moravia. We can show some typical examples of the new idea of beautiful gardens in France at that times: a) small private gardens of Paris palaces are assembled into a diverse array of parterres, bosquettes and alleys, among which small water features plays an important role (the United Hôtel de Lassay and Palais Bourbon , built by Pierre Cailleteau , called " Lassurance " / 1655-1724 / and Jean Aubert / 1702-1741 /; b) small pools and fountains form together a complete surface, which can be seen as parallel to areas bosquettes or parterres (extension of the gardens at Fontainebleau , designed by Claude Desgotse / 1658-1732 / ); c ) water surfaces of various shapes are sometimes also directly integrated into the shape of rectangular parterres (Peyrenc Hôtel de Moras - Biron, by Jean Aubert in 1727 ) ; d ) different heights particular areas of the garden are separated from one another not by terraces or artificial enclosure (as before) , but they are unified and balanced with grassy slopes (the German term "Böschungen" ); e ) a part of of the gardens around the fountains are newly built by covered arbors with wooden pavilions (treillage , berceau); f ) the rigid and artificial materials (such as stone, sand, brick rubble ) are generally replaced by natural materials (flowers , grass , wood) or ephemeral (such as a mirror of water, fountains of different heights ); it is necessary to suppress the "art" by “nature" . In Moravia, the success of these gardens encountered especially in Austerlitz (Slavkov u Brna) and in Jaroměřice (nad Rokytnou) in 1720s. The study also recalling that in these gardens receptive site of visitors in relation to his garden and water features played an important role.