J 2013

Úroveň vybraných chemických dovedností žáků základních škol a gymnázií

ČTRNÁCTOVÁ, Hana, Hana CÍDLOVÁ, Eva TRNOVÁ, Anna BAYEROVÁ, Gabriela KUBĚNOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Úroveň vybraných chemických dovedností žáků základních škol a gymnázií

Name (in English)

Standards of Selected Chemical Skills of Primary School Pupils and Grammar School Students

Authors

ČTRNÁCTOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor), Hana CÍDLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva TRNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Anna BAYEROVÁ (203 Czech Republic) and Gabriela KUBĚNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Chemické listy, Praha, Česká společnost chemická, 2013, 0009-2770

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.196

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00066632

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

000328730000012

Keywords (in Czech)

základní a střední školy; vzdělávací programy; obecné a speciální chemické dovednosti; dovednostní testy; úroveň dovedností

Keywords in English

primary schools; grammar schools; educational programs; general and specific chemical skills; tests of skills; level of skills

Tags

Reviewed
Změněno: 15/3/2018 15:47, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Problematika atraktivity a adekvátnosti školního vyučování přírodovědným předmětům je v současnosti diskutována v mnoha zemích. V České republice kurikulární změny probíhaly v letech 2005–2010, čímž bylo školám umožněno si tvořit své vlastní vzdělávací programy. V rámci výzkumného projektu autorky tohoto článku vytvořily teesty, jejichž cílem je zjišťovat úroveň obecných a specifických dovedností žáků v posledním ročníku základní školy a studentů v předposledním roce studia gymnázia. Článek zpracovává výsledky testování uvedených skupin respondentů.

In English

At present the problems of attractivity and adequacy of school education in natural science is discussed in many countries. In the Czech Republic curriculum changes continued in 2005–2010, which enabled the schools to form their own educational programs. In the frame of a research project, tests were designed for conducting a survey of general and specific chemical skills of pupils in the last year of primary schools and of students in the last but one year of grammar schools. This article reports about results of testing the respondents mentioned above.

Links

GAP407/10/0514, research and development project
Name: Dovednosti žáků v biologii, geografii a chemii: výzkum zamýšleného, realizovaného a osvojeného kurikula na počátku implementace kurikulární reformy
Investor: Czech Science Foundation, Pupils’ skills in biology, geography and chemistry: research into planned, realized and achieved curriculum in implementation phase of curricular reform