FISCHER, Jakub a Hana LIPOVSKÁ. BUILDING HUMAN CAPITAL: THE IMPACT OF PARENTS' INITIAL EDUCATIONAL LEVEL AND LIFELONG LEARNING ON THEIR CHILDREN. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science. 2013, roč. 6, č. 4, s. 134-142. ISSN 1803-1617.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název BUILDING HUMAN CAPITAL: THE IMPACT OF PARENTS' INITIAL EDUCATIONAL LEVEL AND LIFELONG LEARNING ON THEIR CHILDREN
Název česky Tvorba lidského kapitálu: vliv původní úrovně vzdělání a celoživotního vzdělávání rodičů na celoživotní vzdělávání dětí
Autoři FISCHER, Jakub (203 Česká republika, garant) a Hana LIPOVSKÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 2013, 1803-1617.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14560/13:00070656
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky Lidský kapitál; celoživotní vzdělávání; Průzkum vzdělávání dospělých; mezigenerační transmise; počítačová gramotnost
Klíčová slova anglicky Human capital; Lifelong learning; Adult Education Survey; Intergenerational transmission; Computer Literacy
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 25. 4. 2014 15:46.
Anotace
The hypothesis that the parental attained level of education has a significant impact on the initial educational level of their children as well as on their lifelong learning participation was tested. Furthermore, using data from AES, we tested the association between parental educational level and children's language skills and reading activity and between parental non-formal as well as informal education and students' lifelong learning. We have found that the parental effect on lifelong learning participation is slightly weaker than the effect of initial adult's education. Nevertheless, the intergenerational transmission mechanism obviously works. The relationship between parental and students computer literacy is statistically significant, nevertheless weak.
Návaznosti
MUNI/A/0767/2012, interní kód MUNázev: Společenská ontologie a epistemologie společenských věd (Akronym: BESOG)
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 11. 2021 15:54