e 2013

Kvalita přípravného vzdělávání jako součást profesního rozvoje

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Kvalita přípravného vzdělávání jako součást profesního rozvoje

Name (in English)

Quality of initial training as part of professional development

Authors

Edition

Praha, 4 pp. Roč. II, č. 9, Květen, 2013, 2013

Publisher

Poradce ředitelky

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Přehledové a vzdělávací texty

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISSN

Keywords (in Czech)

kvalifikace; přípravné vzdělávání; učitel mateřské školy

Keywords in English

qualification; preparatory education; kindergarten teacher
Změněno: 22/12/2013 17:44, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá přípravným vzdělávání v České republice a zamýšlí se nad efektivností Středních pedagogických škol. Dokládá průkazné výsledky šetření v zahraničí, které poukazují na nutnost zvyšovat přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Potřebnost kvalifikace v úrovni bakalářského studia dává do souvislostí s klesajícími výsledky českého školství. Poukazuje na možné využité přípravného vzdělávání na středoškolské úrovni pro sektor péče o děti netříleté. Autorka vnímá vysokou věkovou hranici učitelů mateřských škol jako výhodu pro zvyšování kvalifikace na terciární úrovni z hlediska finančního nárůstu.

In English

The paper deals with preparatory education in the Czech Republic and speculates about the effectiveness of secondary pedagogical schools. It documents of probatice results of investigations abroad, which highlights the need to improve the preparation education of kindergarten teachers. The need for qualification at level of bachelor's degree correlates with declining results of the czech education. Points to be used for pre-school education level for childcare of children ubder three years. The author links the high ages of kindergarten teachers and EU requirements on increasing of qualification at tertiary level. They create good preconditions for the introduction of higher requirements for qualified nursery teachers.

Files attached