J 2013

Vztah silných stránek charakteru s životní a pracovní spokojeností učitelů a studentů pedagogiky

SLEZÁČKOVÁ, Alena and Simona ŠKRABSKÁ

Basic information

Original name

Vztah silných stránek charakteru s životní a pracovní spokojeností učitelů a studentů pedagogiky

Name (in English)

Relationships between character strengths, satisfaction with life and job satisfaction in teachers and students of Faculty of education

Authors

SLEZÁČKOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Simona ŠKRABSKÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Klinická psychologie a osobnost, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1805-6393

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/13:00070660

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

silné stránky charakteru; životní spokojenost; pracovní spokojenost; učitelé; studenti pedagogiky

Keywords in English

character strengths; life satisfaction; job satisfaction; teachers; students of Faculty of Education

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 1/4/2014 19:31, doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D.

Abstract

V originále

Výzkumná studie se zabývá aktuálními tématy pozitivní psychologie. Hlavním cílem bylo zmapovat zastoupení silných stránek charakteru u učitelů základních škol a studentů pedagogiky a prozkoumat vztah mezi jejich silnými stránkami charakteru a mírou prožívané životní a pracovní spokojenosti. Výzkumný soubor tvořilo 150 slovenských učitelů základních škol a 132 vysokoškolských studentů pedagogiky. Silné stránky charakteru jsme zkoumali pomocí metody Signature Strengths Test (Seligman, 2011) a životní spokojenost prostřednictvím dotazníku Satisfaction With Life Scale (Diener a kol. 1985). Pracovní spokojenost učitelů jsme zjišťovali inventářem Hodnocení spokojenosti učitelů (Paulík, 1999). Výsledky ukazují, že množinu nejvýrazněji zastoupených silných stránek učitelů i studentů shodně tvoří láska, laskavost, vděčnost, spiritualita a upřímnost. U obou souborů se však liší pořadí těchto pěti charakteristických silných stránek. Učitelé a studenti se neliší v míře životní spokojenosti, avšak jejich životní spokojenost je determinována rozdílnými silnými stránkami charakteru: S životní spokojeností učitelů statisticky významně souvisejí charakterové přednosti spiritualita, láska, zvídavost, vděčnost a obezřetnost. U souboru studentů s životní spokojeností statisticky významně korelují spiritualita, vytrvalost, sebekontrola, naděje a vděčnost. Ve výzkumném souboru učitelů byl potvrzen pozitivní vztah mezi životní a pracovní spokojeností.

In English

The research study examines the current issues of positive psychology. The main objectives are to map the representation of the character strengths in elementary school teachers and in students of Faculty of education, and to explore the relationship between the character strengths and satisfaction with life and job satisfaction. The sample consists of 150 Slovak elementary school teachers and 132 university students of Faculty of Education. Methods used were the Signature Strengths Test (Seligman, 2011) and the Satisfaction With Life Scale (Diener et al., 1985). Teachers' job satisfaction was investigated with the inventory Teachers' Job Satisfaction Assessment (Paulik, 1999). The results show that the set of most-represented strengths of both teachers and students are love, kindness, gratitude, spirituality and honesty. In each group, however, the order of these five character strengths varies. Teachers and students do not differ in degree of life satisfaction, but their life satisfaction is determined by different character strengths: The life satisfaction of teachers is statistically significantly associated with character strengths spirituality, love, curiosity, gratitude and prudence. Students' satisfaction with life was significantly correlated with spirituality, perseverance, self-regulation, hope and gratitude. In the group of teachers a positive relationship between life and job satisfaction was confirmed.